لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

بانک جهانی: افغانستان با گسترش مصرف ناکافی مواد غذایی مواجه است


توزیع مواد غذایی به افغان‌های بی بضاعت در کابل. عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به افغان‌های بی بضاعت در کابل. عکس از آرشیف

حمیدالله ۲۷ ساله، باشندۀ ولایت خوست است.

او که سرپرستی بیست نفر از اعضای فامیلش را به عهده دارد، می‌گوید که بیکار است و به دلیل نبود غذای کافی فرزندانش به سوء تعذیه دچار شده اند:
"کار و بار نیست هر قدر پشت کار می‌گردیم نیست، از دست بیکاری کودکان ما به سوء تغذیه دچار شده اند، زیرا غذای کافی برایشان نمی‌رسد تمام افغان‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند. از تمام موسسات خیریه می‌خواهیم که افغان‌ها را کمک کنند، چون تمام روز ما در بیکاری می‌گذرد."

زرمینه، باشندۀ کابل که بیوه است و سرپستی یک خانوادۀ ۵ نفری را به عهده دارد، می‌گوید که در خانه کاری‌گری ندارد و با مشکلات سخت اقتصادی روبه‌رو است:
"یک برادر دارم که نابینا است و نمی‌تواند برایم کمک کند، مادرم هم بیوه است، از خویش و قوم هم کسی را ندارم که مرا کمک کند، یک همسایه نان روان می‌کند و یکی آب روان می‌کند و زندگی‌ام به همین فقر و بیچارگی رسیده است."

بانک جهانی در گزارش تازه‌اش که به نشر رسیده، گفته است که افغانستان با گسترش مصرف ناکافی مواد غذایی در سطح جهان مواجه است و ۴ میلیون نفر از جمله ۳.۲ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه هستند.

سوءتغذیه نوعی بیماری به‌شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازهً یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می‌کند.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت‌وساز بدن است. با این وجود، سوءتغذیه در همهٔ کشورهای جهان با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری یا کم‌خوری دیده می‌شود.

در گزارش بانک جهانی آمده است که اکثریت افغان‌ها برای رفع نیازهای اساسی غذایی خود به استراتژی‌های مقابله‌ای نیاز دارند و بحران اقلیمی وضعیت غذایی را وخیم‌تر کرده، به گونه‌ای که ۳۰ ولایت از پائین بودن کیفیت آب شکایت دارند.

کیفیت پایین آب می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد و نیز می تواند خطری برای سلامتی اکوسیستم ها ایجاد کند.

بانک جهانی عوامل متعددی را بر شمرده که سبب محدود شدن دسترسی مردم به خدمات صحی و تغذیه‌ شده است.

در این گزارش بانک جهانی ابراز امیدواری کرده که سطح کمک‌ها بالا است، اما گفته که توزیع آن برای نیازمندان به دلیل ممنوعیت کار زنان در اداره‌های کمک‌رسانی غیردولتی و شرایط آب و هوای زمستانی با مشکل روبه‌رو شده است.

در بخشی از این گزارش گفته شده که سومین سال خشکسالی پی هم به گونۀ کلی، درآمد برای خرید مواد غذایی را برای مردم کمتر از حد معمول ساخته است.

سازمان ملل متحد اخیراً در یک گزارش گفته است که بیشتر مردم افغانستان زراعت پیشه اند و خشکسالی های اخیر سبب کاهش حاصلات و درآمد آنها شده است.

قبل از این کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان ایچ سی آر) سه‌شنبه (۱۴ مارچ) در اعلامیه‌ای گفته که افغانستان در سطح جهان، با بزرگترین و بدترین بحران بشری روبه‌رو است.

بر اساس آمار این اداره، در افغانستان ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن که دو سوم جمعیت این کشور را در بر می‌گیرد، به کمک‌های بشری نیاز دارند.

این اداره گفته بود که نیازهای مردم در افغانستان از هنگامی بیشتر شد که طالبان در ماه دسامبر گذشته، به کار زنان در موسسه‌های غیردولتی محدودیت وضع کردند و با وجود درخواست‌های بین‌المللی، تا اکنون در مورد اجازه دادن به کار زنان تصمیمی نگرفته اند.

ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان هم به روز سه‌شنبه در توییتی گفت که شمار نیازمندان به کمک‌های بشری در افغانستان در سال ۲۰۱۹ به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسید و اکنون از مرز ۲۸ میلیون هم گذشته است.

اوچا همچنان گفته بود که افغانستان وارد سومین سال خشک‌سالی‌های پی هم و دومین سال بحران اقتصادی شده است.

XS
SM
MD
LG