لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

رینا امیری در واکنش به بازداشت دو فعال آموزش: حمایت از تحصیل دختران نباید جرم باشد


مطیع‌الله ویسا رئیس بنیاد راه قلم که در بخش حمایت از آموزش و پرورش فعالیت می‌کند اخیراً از سوی استخبارات حکومت طالبان بازداشت شده است.
مطیع‌الله ویسا رئیس بنیاد راه قلم که در بخش حمایت از آموزش و پرورش فعالیت می‌کند اخیراً از سوی استخبارات حکومت طالبان بازداشت شده است.

در ادامۀ واکنش‌ها به بازداشت مطیع‌الله ویسا رئیس بنیاد راه قلم که در بخش حمایت از آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان واکنش نشان داده و خواستار رهایی هرچه زودتر او و یکی دیگر از فعالان حق آموزش به نام رسول پارسی شده است.

رینا امیری هرچند جزئیاتی در مورد زمان و نحوۀ بازداشت رسول پارسی ارائه نکرده، اما در توییتر خود نوشته که حمایت از تحصیل دختران نباید جرم باشد، بلکه تأمین امنیت و حقوق قانونی افرادی که در این بخش کار می‌کنند، ضروری است.

پیش از این ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان، بخش آسیایی سازمان عفو بین‌الملل و هیدر بار، رئیس بخش زنان دیدبان حقوق بشر به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار آزادی مطیع‌الله ویسا شده بودند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در داخل کشور از تلاش‌های آقای ویسا در بخش معارف و انکشاف قدردانی کرده و خواهان آزادی وی شده است.

آقای کرزی در صفحۀ توییترش نوشته که فعالیت‌های مطیع‌الله ویسا و بنیاد راه قلم را به نفع کشور می‌داند و از حکومت طالبان می‌خواهد که برای آزادی او از هیچ تلاشی دریغ نکند.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

او افزوده که طالبان باید با مطیع‌الله ویسا برای پیشرفت فعالیت‌هایش همکاری کنند.

در همین حال منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون در پاکستان نیز در این رابطه صدای خود را بلند کرده و گفته است که باید جلوی بازداشت‌های خودسرانه گرفته شود.

آقای پشتین در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که صدا بلند کردن برای آموزش و حقوق بشر جرم نیست.

محسن داور، عضو مجلس نمایندگان پاکستان نیز خواستار رهایی فوری مطیع‌الله ویسا شده و در توییتر خود نوشته که تحصیل حق بشری هر انسان است.

ملالی یوسفزی، فعال حقوق تحصیل کودکان
ملالی یوسفزی، فعال حقوق تحصیل کودکان

پیش از این ملالی یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق تحصیل کودکان در توییتی نوشته بود، طالبان از یک سو دختران را از رفتن به مکتب منع می‌کنند و از سوی دیگر "قهرمانان آموزش و پرورش" را نیز بازداشت می‌کنند.

وی نیز خواستار رهایی مطیع‌الله و یسا شده است.

بازداشت آقای ویسا که سه روز پیش از سوی طالبان صورت گرفته، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی زیادی را در پی داشته است.

اگرچه حکومت طالبان در مورد بازداشت رسول پارسی چیزی نگفته است، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این حکومت به رادیو آزادی گفت که مطیع‌الله ویسا به دلیل فعالیت‌های مشکوک بازداشت شده است و تحقیقات از او ادامه دارد:
"وی جلسات خودسرانه برگزار می‌کرد و بدون اطلاع دادن به مقامات، اقداماتی را انجام می‌داد که تحریک آمیز تلقی شد و برای تحقیقات بازداشت شده است."

مطیع‌الله ویسا در زمان حکومت جمهوری قبلی در سال ۲۰۰۹ با تأسیس بنیاد راه قلم کمپاین حمایت و ترویج معارف در افغانستان را آغاز کرد و به بسیاری از ولایاتی سفر کرد که به دلایل مختلف مکتب‌ها در آنها بسته بودند.

او همچنان یک کتابخانۀ سیار ساخت و مردم را تشویق کرد که به فرزندان خود آموزش دهند.

ایجاد کتابخانه سیار از سوی مطیع‌الله ویسا فعال تعلیم و تربیه
ایجاد کتابخانه سیار از سوی مطیع‌الله ویسا فعال تعلیم و تربیه

او در این اواخر صدای خود را در حمایت از تحصیل دختران بلند کرده و در همین راستا با مردم عام در ولایات مختلف دیدار کرد تا از طریق گفت‌وگو با رهبران حکومت طالبان این مشکل را حل کنند.

مطیع‌الله ویسا در حالی از سوی حکومت طالبان بازداشت می‌شود که حکومت طالبان به دلیل وضع محدودیت‌ها بر تحصیل و کار دختران و زنان با فشار و انتقاد شدید در سطح بین‌المللی مواجه است.

طالبان پس از بازگشت در قدرت در سال ۲۰۲۱، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند و در دسامبر سال گذشته دختران و زنان را نیز از رفتن به پوهنتون‌ها منع کردند.

XS
SM
MD
LG