لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

ادعای تازهٔ طالبان؛ بیش از شش هزار جریب زمین از کشت کوکنار پاکسازی شده است


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

حکومت طالبان ادعا کرده است که در کمتر از سه ماه گذشته بیش از شش هزار جریب زمین در افغانستان از وجود کوکنار پاکسازی شده است.

ارقام حکومت طالبان نشان میدهد که عملیات برای تخریب مزارع کوکنار بگونه هم زمان در ولایت های گرمسیر و سرد سیر افغانستان اجراء میشود.

در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان نظامیان طالبان با استفاده از تراکتور مزارع کوکناری را تخریب میکنند که قرار بود تا سه هفته دیگر شیره تریاک آن برداشته شود.

فصل موجود کوکنار که در اوایل ماه جدی سال ۱۴۰۱ کشت شد، قرار است در اوایل ماه ثور امسال حاصل آن برداشته شود، اما حکومت طالبان میگوید که آنان به عملی سازی حکم رهبر شان در رابطه به منع کشت کوکنار متعهد اند.

بر بنیاد معلومات نشر شده در صفحه تویتر وزارت داخله حکومت طالبان، در جریان عملیاتی که در اواسط ماه دلو سال گذشته آغاز شده، نظامیان حکومت طالبان توانسته اند تا تاریخ ۱۰ حمل امسال در حدود شش هزار و (۳۶۳) جریب زمین را از کشت کوکنار پاکسازی کنند.

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

معلومات ارایه شده از سوی وزارت داخله حکومت طالبان نشان میدهد که بر علاوه (۲۲) ولایتی که در گذشته بر آن کوکنار کشت میشد، امسال در ولایت های نیز کوکنار کشت شده که در هفت سال گذشته کشت کوکنار در آن به صفر کاهش یافته بود.

در ولایت های لغمانٍ کندز٬ ننگرهار٬ کنر و بامیان باردیگر کشت کوکنار صورت گرفته است.

لغمان، ننگرهار، کنر، کندز و بامیان از جمله ولایت های است که از سال ۱۳۹۵ در آن کوکنار کشت نمیشد، اما دیده میشود که امسال بار دیگر در این ولایت ها کوکنار کشت شده است.

خواستیم در رابطه به جریان عملیات بر مزارع کوکنار و علت گسترش کشت کوکنار به ولایتهای عاری از کشت کوکنار، نظر طالبان را هم داشته باشیم، اما سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به پرسشها در این رابطه پاسخ نداد.

بر بنیاد نتایج سروی سازمان ملل متحد در رابطه به کشت کوکنار در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱که در ما عقرب نشر شد، سال گذشته بر دو صدو (۳۳) هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود.


در حال حاضر هم زمان با اجرای سروی حضوری توسط حکومت طالبان، سازمان ملل متحد نیز با استفاده از ستلایت سروی کشت کوکنار را در افغانستان اجرا میکند، اما حکومت طالبان گفته که به سرویگران این سازمان اجازه انجام سروی حضوری را نخواهد دهد.

در نوار صوتی که در شبکه های اجتماعی نشر شده و به مولوی امان الدین والی طالبان به ولایت بدخشان نسبت داده میشود، دیده میشود که وی به نیروهای تحت امرش دستور میدهد که مانع چنین کار شوند.

" در مورد مواد مخدر و جلوگیری از کشت کوکنار اقدام عاجل صورت بگیرد و به مردم ابلاغ شود که کشت کوکنار را به هیچ وجهه اجازه نمیدهیم و کسانی که کوکنار کشت کرده اند، حال هم فرصت دارند آن را تخریب و بجای آن کشت دیگری بکارند. موسساتی که سر به خود میآیند، بدون مکتوب ولایت و ریاست اقتصادی قطعاً اجازه ندهید. "

تجارب سالهای گذشته نشان داده که اقلیم افغانستان در مناطق سرد سیر ظرفیت کشت یک فصل کوکنار را دارد و در مناطق گرمسیر نیز تا سه فصل کوکنار کشت میشود.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG