لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

سازمان ملل: افزایش کشت کوکنار در افغانستان مانع تولید گندم شده است


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید که کشت بی‌رویه کوکنار در افغانستان مانع تولید نزدیک به پنجصد هزار متریک تن گندم در سال ۲۰۲۲ شده‌است.

این اداره در تویتر خود نوشته که کشت کوکنار در حالی باعث توقف حاصلات گندم شده که تقریبا ۲۱.۲ میلیون افغان با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

از سوی دیگر، برخی از دهقانان که کوکنار کاشته اند، از حکومت طالبان می‌خواهند که در زمینه کشت بدیل و تخم اصلاح شده گندم به آن‌ها کمک کند.

شماری از دهقانان ولایت ارزگان از حکومت طالبان می‌خواهند که در قسمت کشت بدیل کوکنار برای‌شان کمک کند.

این دهقانان که به دلیل مسایل امنیتی نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش ذکر شود، می‌گویند که طالبان کشت کوکنار را متوقف کرده‌اند، اما جایگزینی را برای رفع نیازهای زندگی‌شان فراهم نکرده‌اند:

"اگر به جای تریاک برای ما بدیل می‌دادند، خیلی خوب می‌شد، حالا گندم است، اما گندم آن‌قدر فایده ندارد. خواست ما این است که در مقابل تریاک برای ما تخم دیگر بدهد، تخمی‌که ما بتوانیم توسط کاشتن آن فایده کنیم، می‌توانیم دوباره آن را در بازار بفروشیم."

"سال گذشته من تریاک کاشتم، تمام ضرورت‌های خانواده با آن پوره می‌شد، اما حالا گندم است که حاصل زیادی نمی‌دهد، از پنج من (هر چهار کیلو در برخی بازار های افغانستان یک من حساب می‌شود)، شش من و یا هم هفت من که چاره خانواده ما را نمی‌کند، اما اگر بدیل آن برای‌مان داده شود بهتر خواهد بود."

دهقانان خواهان کمک به کشت بدیل اند تا بتوانند آن را جایگزین کوکنار بسازند
دهقانان خواهان کمک به کشت بدیل اند تا بتوانند آن را جایگزین کوکنار بسازند

این کشاورزان در حالی این اظهارات را بیان می‌کنند که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید که کشت بی‌رویه کوکنار در افغانستان مانع تولید نزدیک به پنجصد هزار متریک تن گندم در سال ۲۰۲۲ شده است.

ایالات متحده در دو دهه گذشته برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بیش از ۸،۸۲ میلیارد دالر را هزینه کرده است.

این اداره پیش ازین همچنین گفته است که در سال ۲۰۲۲ تولید تریاک در افغانستان یک سوم بیشتر از سال‌های دیگر عاید کرده است، این در حالی‌ست که این کشور تحت حاکمیت طالبان با فشار اقتصادی و بحران بشری شدیدی مواجه بوده است.

اما سخنگوی حکومت طالبان این گزارش سازمان ملل را بی‌اساس می‌خواند.

ذبیح‌الله مجاهد روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

"متأسفانه این‌گونه اظهارات غیر مسئولانه و کورکورانه از سوی سازمان ملل تأسف‌بار است. مواد مخدر و نشه‌آور در افغانستان به گونه مطلق منع شده‌است. حتی اگر در برخی مناطق دور افتاده باشد مقامات امارت اسلامی به دنبال آن می‌روند و آن را نابود می‌کنند. آن هم شاید دو یا سه درصد باشد که در حال نابودی هستند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که به دهاقین محصول جای‌گزین پیشنهاد شده و محصولات گندم به وقت آن برداشت می‌شود.

به‌گفته وی، اگر تولید یا برداشت گندم کم شده باشد، نتیجه خشک‌سالی های اخیر است.

پس از آن‌که در ماه اپریل سال ۲۰۲۲ دهاقین افغان محصولات کوکنار ۲۰۲۱ را جمع‌آوری کردند، ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان با صدور فرمانی کشت، تولید، خرید و فروش و استفاده کوکنار را منع کرد.

از سوی دیگر، به‌گفته بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، ایالات متحده در دو دهه گذشته برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بیش از ۸،۸۲ میلیارد دالر را هزینه کرده است.

XS
SM
MD
LG