لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

برنامه جهانی غذا: ۶ میلیون نفر در افغانستان در یک قدمی قحطی قرار دارند


افغان های نیازمند در انتظار دریافت نان خشک رایگان در مقابل یکی از خبازی ها - عکس از آرشیف
افغان های نیازمند در انتظار دریافت نان خشک رایگان در مقابل یکی از خبازی ها - عکس از آرشیف

باشندۀ کندهار است و نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود.

او می‌گوید، به دلیل فقر و کمبود غذا، دو دخترش دچار سوء تغذیه شده اند و در حال حاضر برای خوردن چیزی ندارند:
"این یک دختر چهار ساله است، اما گرسنگی وی را این گونه ساخته است. دختر دیگر من ۱۰ ماهه است، فکر کنید که از کرسنگی ده ماه می‌شود که این گونه است، پول و چیزهای دیگر نیز نداریم."

این داستان میلیون‌ها خانوادۀ دیگر در افغانستان است که برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز نگران آن است.

این سازمان اواخر روز دوشنبه در اعلامیه‌ای که در رابطه به کمک ۵ میلیون دالری جاپان به این سازمان منتشر کرده، نوشته که کمک‌های بشردوستانه آخرین راه نجات میلیون‌ها نفر از قحطی امروز در افغانستان است.

برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌افزاید که ۲۰ میلیون نفر در افغانستان نمی‌دانند که برای فردایشان از کجا غذا تهیه کنند و ۶ میلیون دیگر در یک قدمی قحطی قرار دارند.

این سازمان همچنین از کمبود کمک به افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که به دلیل کمبود بودجه در ماه مارچ، مجبور شدند دست کم به ۴ میلیون افغان کمک نکنند.

برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که اگر کمک‌ها در ماه جاری کمتر شود، نمی‌تواند به ۹ میلیون افغان دیگر کمک کند.

نگرانی از کمبود کمک به افغانستان و وضعیت وخیم مردم نیازمند در حالی مطرح می‌شود که کمیتۀ بین‌المللی نجات اخیراً اعلام کرده است که بریتانیا کمک‌های خود به افغانستان و پاکستان را تا ۵۳ درصد کاهش می‌دهد.

این کمیته اواخر روز دوشنبه در خبرنامه‌ای نوشت، کمک‌های بشردوستانۀ بریتانیا به افغانستان و پاکستان از ۳۰۴ میلیون پوند به ۱۴۱ میلیون پوند کاهش یافته است.

در همین حال برنامۀ جهانی غذا نیز می‌گوید که در ماه اپریل برای کمک‌های بشردوستانۀ اضطراری به ۱۳ میلیون نفر در افغانستان به ۹۳ میلیون دالر امریکایی نیاز دارد، اما در شش ماه آینده به ۸۰۰ میلیون دالر امریکایی نیاز خواهد بود تا آنها بتوانند به افغانهای نیازمند کمک کنند.

برنامۀ جهانی غذا در شرایطی درخواست کمک‌های بین‌المللی را می‌کند که جاپان ۵ میلیون دالر امریکایی را به این سازمان برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها اهدا کرده است.

XS
SM
MD
LG