لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

مجله نیوزویک: افغانستان را از قحطی نجات دهید !


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

مجله نیوزویک

  • مجله نیوزویک در تازه ترین شماره خود مقاله یی در مورد بیچاره گی و فقر افغانها به نشر رسانده است.

موضوع مقالهٔ این مجله که تحت عنوان « افغانستان را از قحطی نجات دهید» به مسئله کمبود بودیجه سازمان ملل برای کمک های بشری در افغانستان و این که افغانها چگونه آسیب می بینند٬ متمرکز است.

نیوزویک نوشته است که نا امیدی در افغانستان گسترش یافته و دامنهٔ فقر نیز هر روز گسترده تر می شود زیرا نهاد های تمویل کننده مجبور شده اند که میزان کمک های خود را کاهش بدهند.

به نوشته نیوزویک٬ مردم حتی نان یک وقت خود را ندارند و سرگردان در پی یافتن مواد غذایی اند.
سازمان ملل متجد در همین اواخر هشدار داده بود٬ درصورتی که در ماه اپریل ۹۰ ملیون دالر کمک به این اداره نرسد٬ بخش اعظم کمک ها به افغانهای نیازمند قطع خواهد شد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد کمک های خود را برای حدود چهارملیون تن از نُه ملیون افغان که با گرسنه گی مواجه اند٬ قطع کرده است.

به نوشته نیوزویک٬ خشکسالی٬ جنگ و بی ثباتی در افغانستان منجر به کاهش مواد خوراکی در کشور گردیده است.

این مجله در عین حال به نقل از کریس نیامندی مسوول موسسه سیف د چلدرن نیز نوشته است که اطفال در افغانستان شب ها گرسنه می خوابند و ملیون ها تن به سو تغذیه مبتلا اند.

روزنامه اندیپندنت

  • اما روزنامه اندیپندنت در شماره اخیر خود در مقاله یی به طرح حکومت طالبان در زمینه یونیفورم دختران دانش آموز در افغانستان توجه کرده است که این طرح تاکنون تکمیل و تصویب نشده است.

در این مقاله اشاره شده است که در لایحه به دختران دانش آموز دستور داده شده است تا لباس های سراپا پوشیده به تن کنند٬ طوری که صورت نیز تا حدی پوشیده باشد.

به نوشته اندیپندنت٬ در این طرح گفته شده است که در لباس بایستی نشان بیرق سفید طالبان نیز گنجانده شود.

مقاله نویس به نقل از طالبان نوشته است که این طرح تا هنوز تصویب نشده و آنان نمی خواهند تا نهایی شدن آن٬ جزییات بیشتری در مورد ارائه کنند.

طالبان از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این طرف به دانش آموزان دختر بالا تر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند و از ماه دسامبر سال گذشته میلادی دروازه های نهاد های تحصیلات عالی را نیز به روی دختران و زنان بسته اند.

طالبان می گویند که در حال کار روی ایجاد فضای مناسب آموزشی برای زنان و دختران اند.

XS
SM
MD
LG