لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

روزنامه میل آنلاین: طالبان در افغانستان سازمان ملل متحد را در موقعیت دشوار قرار داده اند


تصویر آرشیف: دفتر نهاد های سازمان ملل متحد در ولایت هرات
تصویر آرشیف: دفتر نهاد های سازمان ملل متحد در ولایت هرات

بعضی از روزنامه ها و نشریه های غربی مطالبی را در مورد اعلامیه اخیر هئیت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، به نشر رسانده اند.

روزنامه میل آنلاین

  • روزنامه بریتانیایی میل آنلاین گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس را منتشر کرده و در بخشی آن آمده که حکومت طالبان ملل متحد را به یک تصمیم و انتخاب دشوار مواجه کرده است که باید بین کمک به مردم افغانستان و حفظ اصول و اساسات خود یکی را انتخاب کند.

در ادامه می خوانیم که یوناما حکومت طالبان را مسئول عواقب منفی وضیعت در افغانستان می داند.

طبق فرمانهای پیهم رهبری طالبان، زنان افغان نمی توانند در موسسه های خیریه غیر دولتی خارجی و داخلی کار کنند و اکنون زنان از کار در ادارات ملل متحد هم محروم شده اند .

ملل متحد این اقدام طالبان را "تبعیض عمدی" علیه زنان در افغانستان خوانده که در نتیجه آن دسترسی افغانها به خدمات حیاتی و ابتدائی محدود می شود.

روزنامه واشنگتن اگزمینر

  • روزنامه امریکایی واشنگتن اگزمینر با چند نظامی امریکایی سابقه دار که در جنگ ایالات متحده در افغانستان اشتراک کرده بودند، صحبت کرده و نظریات آنها را در مورد خروج قوای امریکا از افغانستان و سقوط آن به دست طالبان به نشر رسانده است.

مصاحبه شوندگان خاطرات روز های اخیر خود در افغانستان را تذکر داده و گفته اند که هیچ آگاهی در مورد خروج فوری نداشتند و حتی سفارت امریکا یک هفته قبل از سقوط کابل در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در مورد پروژه های نو که در افغانستان روی دست بود، به آنان معلومات می داد.

مصاحبه شوندگان از اداره جوبایدن رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده انتقاد کرده و روند خروج امریکا از افغانستان را با هرج و مرج توصیف کرده اند.

اما اداره بایدن بارها از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده است.

قصر سفید به تازگی گزارشی را در باره خروج از افغانستان منتشر کرد. در گزارش آمده که حکومت رئیس جمهور بایدن هر چیزی را که می توانست انجام داد و اینکه تقصیر در توافقنامه دوحه است که توسط ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق و طالبان امضا شد.

مجله دیپلومات

  • مجله دیپلومات مطلبی را به قلم نویسنده احمد شجاع جمال به نشر رسانده است که در آغاز می گوید اداره رئیس جمهور سابق امریکا دونالد ترمپ با تعهدات خود با طالبان و اداره جوبایدن رئیس جمهور کنونی امریکا با اقدام خروج فوری تمام امکانات را برای برگشت طالبان به قدرت فراهم کردند، بدون آنکه در بدل آن چیزی بدست بیاورند.

نویسنده در کتابی که در مورد تحولات اخیر افغانستان نوشته می گوید که بسیاری از کشورهای همجوار افغانستان تقریبا عین مشکلات جمهوری مخلوع این کشور را دارند از جمله اتکا به کمکهای خارجی، رشد بسیار بطی اقتصادی – اجتماعی، فساد و تروریزم، اما هیچ یک از این نظام ها سقوط نکرده اند.

نویسنده به این باور است که امضای توافقنامه با طالبان در دوره دونالد ترمپ و تصمیم به خروج قوای امریکا از افغانستان در زمان جو بایدن اعتماد مردم افغانستان را به حکومت شان از بین برد و روحیه اردوی افغانستان را تضعیف کرد که این دو پدیده راه را برای سقوط باز نمود.

به نوشته نشریه اکنون یگانه راه بیرون رفت از بحران در افغانستان راه حل سیاسی است.

نویسنده گفته که با حکومتداری استبدادی و یا با مقاومت مسلحانه نمی توان سیستمی را ایجاد کرد که مورد اعتماد مردم افغانستان باشد.

XS
SM
MD
LG