لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: طالبان از بازداشت فعالان مدنی و فرهنگی دست بردارند


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که از سوی طالبان منحل شده و اکنون در بیرون از کشور فعالیت می‌کند، به روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای در پیوند به بازداشت محمدکاظم امینی، یکی از فعالان عرصۀ فرهنگ و معارف از طالبان خواسته است که از دستگیری‌های غیرقانونی فرهنگیان، فعالان مدنی، سیاسی و اجتماعی دست بردارند.

این کمیسیون ضمن استقبال از آزادی نرگس سادات و زکریا اصولی، بار دیگر از طالبان خواسته که مرتضی بهبودی، مطیع الله ویسا، موسی شاهین، سبحان الله سبحانی، سید محمد حسینی، رسول پارسی، کاظم امینی و سایر فعالان مدنی و فرهنگی را که بازداشت کرده اند، نیز آزاد کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تمامی سازمان‌های ملی و بین‌المللی فعال در بخش حقوق بشر می‌خواهد که با همگرایی لازم گام‌های موثری را برای پیگیری و دفاع از حقوق مردم افغانستان بردارند.

این در حالیست که سازمان گزارشگران بدون مرز و همسر مرتضی بهبودی خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل که در بند طالبان است، خواستار رهایی او از بند طالبان شدند.

الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی به رادیو آزادی گفت:
"سه ماه شده که من نتوانسته‌ام شوهرم مرتضی بهبودی را ببینم، من در رابطه به وضعیت روانی و فزیکی وی نگران استم و خواب و آرامشم را گرفته است. مرتضی یک ژونالیست با مسئولیت است و با عشقی که به وطنش داشت برای گزارش کردن وضعیت آن کار می‌کرد، اما حال در زندان بسر می‌برد. این ماه رمضان، ماه رحمت و بخشش است و من از مقامات می‌خواهم که وی را زودتر آزاد کنند، چون وی کار اشتباهی نکرده است. من از مردم می‌خواهم که برای رهایی وی تلاش کنند."

سازمان عفو بین‌الملل هم روز سه‌شنبه با نشر توییتی گفته است که مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش در ۲۷ مارچ توسط ریاست استخبارات طالبان به گونۀ خودسرانه بازداشت شده است.

عفو بین‌الملل نیز خواستار آزادی هر چه زودتر آقای ویسا شده است.

در مورد اعلامیۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و خواست همسر مرتضی بهبودی از طالبان پرسیدیم، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت‌شان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز ناوقت روز دوشنبه در توییترش از پخش گزارش‌ها در مورد رهایی نرگس سادات، فعال حقوق زن و زکریا اصولی، نویسنده و استاد پوهنتون از بند حکومت طالبان استقبال کرده و بر آزاد شدن فوری دیگر فعالان تأکید کرده بود.

یوناما همچنان گفته بود که بخاطر آزاد نشدن شماری از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر نگران است.

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان شماری از مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، خبرنگاران و استادان پوهنتون به دلیل انتقاد از حکومت طالبان و یا اعتراض از عملکرد طالبان بازداشت شده اند که برخی از آنان دوباره آزاد شدند و برخی دیگر هنوز در بند طالبان اند.

XS
SM
MD
LG