لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

اداره حقوق بشر ملل متحد خواستار رهایی فوری افراد بازداشت شده از بند طالبان شد


مطیع‌الله ویسا فعال آموزش دختران که اخیراً از سوی طالبان بازداشت شد و تا اکنون از سرنوشت او خبری نیست
مطیع‌الله ویسا فعال آموزش دختران که اخیراً از سوی طالبان بازداشت شد و تا اکنون از سرنوشت او خبری نیست

در کمتر از یک هفته گذشته، حداقل از پنج مورد بازداشت فعالان حقوق بشر و آموزش دختران در افغانستان خبر داده شد.

این بازداشت‌ها از سوی طالبان، نگرانی‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشته.

اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد در اعلامیۀ شام گذشته چهارشنبه (۲۹ مارچ) گفت که بازداشت شده‌ها باید به زود‌ترین فرصت از بند طالبان رها شوند.

در اعلامیه، در مورد سرنوشت مطیع‌الله ویسا بنیانگذار نهاد آموزشی "راه قلم" ابراز نگرانی شده زیرا معلوم نیست که در حال حاضر در کجاست.

اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنان گفته که از سرنوشت شمار دیگر از فعالان و خبرنگاران از جمله نرگس سادات، زکریا اصولی، سلطان علی ضیایی، خیرالله پرهر و مرتضی بهبودی اطلاعی ندارد و در این مورد نگران است.

این اداره گفته که هیچ کسی نباید به خاطر دفاع از حقوق بنیادی‌اش مورد بازداشت قرار گیرد.

در عین حال زمان سلطانی پژوهشگر بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل شام گذشته به رادیو آزادی گفت که طالبان هر منتقد و مخالف شانرا سرکوب می‌کنند:
"ما شاهد از این استیم که طالبان هر گونه صدای مخالف و هر گونه انتقاد را با خشونت پاسخ می‌دهند. کسانی که خواستار حقوق‌شان استند، طالبان آنها را دستگیر، زندانی و حتی شکنجه می‌کنند."

طالبان گفته اند که حق دارند برخی‌ها را برای پاسخگویی فرا خوانند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در گفتگوی تازه‌اش با صدای امریکا گفته که فعالیت‌های مطیع‌الله ویسا برای اداره‌شان مشکوک به نظر می‌رسید و به همان خاطر او را برای پاسخگویی فرا خوانده اند.

همزمان با این محب‌الله طیب، یک مقام در نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر، دیروز چهارشنبه در نشست این شورا در جنوا گفت که طالبان به شدت مخالفان شانرا سرکوب می‌کنند:
" در بیش از یک و نیم سال گذشته، افغانستان تحت حاکمیت طالبان به گورستان معیار‌های بین‌المللی مبدل شده. محل عادی برای خشونت، بازداشت و ایجاد هراس در برابر پروفیسور‌ها و مدافعان حقوق بشر، قتل‌های بیرحمانه و شکنجه نیرو‌های پیشین امنیتی و بیجا شدن شهروندان غیرنظامی شده است."

در جریان چهار روز گذشته بازداشت‌های طالبان، باز زنگ نگرانی‌ها را به صدا در آورد.

یکشنبه همین هفته، فاطمه محمدی، ملالی هاشمی و رقیه ساعی سه تن از زنان که در اعتراض‌ها به خاطر آموزش دختران در کابل اشتراک کرده بودند، از سوی طالبان بازداشت شدند.

آنها یک روز پس از آن به قید ضمانت و پا در میانی بزرگان قومی از بند رها شدند، ضمانت به این معنا که دیگر نمی‌توانند در اعتراض‌ها اشتراک کنند و باید ساکت باشند.

دوشنبه، مطیع‌الله ویسا بنیانگذار نهاد "راه قلم" از سوی طالبان بازداشت شد و تا هنوز اطلاعی در مورد سرنوشت او در دست نیست.

سه‌شنبه هم از بازداشت رسول پارسی استاد پوهنتون و یکی از فعالان دیگر آموزش دختران خبر داده شد.

ترنم سعیدی رهبر شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان همین هفته به رادیو آزادی گفت، آنهائیکه از بند طالبان رها می‌شوند، به فعالیت‌های‌شان نقطه پایان گذاشته می‌شود زیرا به گفته‌اش، طالبان بر آنها فشار می‌آورند که پس از رهایی در قید ضمانت، باید ساکت باشند و در هیچ فعالیتی سهم نگیرند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG