لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

رهبر طالبان به تأمین عدالت تاکید کرده است٬ اما مردم به اظهارات وی باور ندارند


تصویر منسوب به ملا هبت الله رهبر گروه طالبان
تصویر منسوب به ملا هبت الله رهبر گروه طالبان

در یک پیام صوتی منسوب به ملا هبت الله رهبر گروه طالبان که زیر عنوان "توصیه به قضات و اهمیت عدالت در نظام اسلامی" به نشر رسیده ٬ رهبر طالبان گفته است٬ حکومتی که بر اساس ظلم و انتقام جویی استوار باشد٬ نابود خواهد شد.

این پیام را ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان ناوقت روز چهارشنبه در تویترش منتشر کرده است.
پس از نشر این پیام رهبر طالبان٬ شماری از افغانهای که در نتیجه عملکرد طالبان متضرر شده اند و یا اعضای خانواده های خود را از دست داده اند٬ نظرات خود را با رادیو آزادی در میان گذاشته اند.

نواب پیکان از باشند‌گان ولسوالی دِه‌صلاح ولایت بغلان در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که چند ماه پیش طالبان بر خانه‌ آن‌ها حمله کردند و برادرش محمد شهاب اندرابی، معاون پیشین قطعهٔ خاص در ولایت فراه را در برابر چشمان خانواده‌اش تیرباران کرده‌اند:

"بعد از فروپاشی جمهوریت و به وجود آمدن گروه طالبان آن‌ها وارد ولسوالی ده‌صلاح شدند. تقریباً پس از هشت ماه از حکومت‌داری شان به تاریخ ۷/۱۱/۱۴۰۰ خانه ما را محاصره کردند و وارد خانه شدند، برادرم را از خانه کشیدند و به جرم نظامی بودن تیرباران کردند، نه به عفو عمومی پابند بودند و نه هم ارزش‌های اسلامی و ایمانی."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پیام صوتی ملا هبت الله را در صفحه تویتر خود نشر کرده است
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پیام صوتی ملا هبت الله را در صفحه تویتر خود نشر کرده است

به‌گفتهٔ آقای پیکان بیشتر از یک سال از عروسی برادرش گذشته بود و از او یک فرزند به جا مانده است.

عفو بین الملل: طالبان تا ماه جون سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۳۷ نفر را بدون محاکمه اعدام کرده‌اند.

یکی از نزدیکان لعل محمد سالنگی رئیس شفاخانۀ ۲۰ بستر سالنگ که نمی‌خواهد نامش در گزارش به علت مشکلات امنیتی گرفته شود، به رادیو آزادی چنین روایت می کند:

"مدت یک سال پیش زمانی‌که طالبان آمدند، داکتر لعل محمد سالنگی رئیس شفاخانهٔ ۲۰ بستر سالنگ را اشخاصی به اسم طالب بردند، مدت یک سال ناپدید بود، هیچ سرنخی از او پیدا نشد، بالاخره بعد از جستجوی زیاد جسد شان پیدا شد و بعد از شناسایی فهمیده شد که جسد داکتر صاحب است."

در پیام رهبر طالبان ظاهراً از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و کشتار بدون محاکمه از سوی طالبان انتقاد شده است. وی در این پیام می گوید:

"عدالت بقای یک حکومت است، حکومت با ظلم ادامه پیدا نمی‌کند، یک مظلوم در زندان انداخته شده به‌خاطر بدون جرم، شکنجه، لت‌وکوب و آزار و اذیت می‌شود، بد دعایش را خداوند قبول می‌کند، در یک ساعت نه، بلکه در یک ثانیه تمام امارت را سرنگون خواهد کرد. اگر عدالت باشد بقا است. اما اگر عدالت نباشد، ظلم پیدا شود، خودخواهی پیدا شود، مرگ‌ها صورت بگیرد، انتقام‌ها شروع شود و بدون محاکمه کشتارهای صورت بگیرد آن مملکت تباه خواهد شد."

طالبان متهم اند که محاکمه ها و قتل های صحرایی را ادامه داده و به وعده خود در زمینه اجرای حکم عفو عمومی عمل نکرده اند
طالبان متهم اند که محاکمه ها و قتل های صحرایی را ادامه داده و به وعده خود در زمینه اجرای حکم عفو عمومی عمل نکرده اند

اندکی پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه عفو عمومی اعلام کرد. اما گزارش‌های متعددی از بازداشت، شکنجه، آزار و اذیت، ناپدید شدن اجباری و کشته شدن نظامیان پیشین، فعالان جامعهٔ مدنی و حقوق زنان، خبرنگاران و کارکنان حکومت پیشین به نشر رسیده است.

این درحالی‌ است که عفو بین‌الملل در گزارش‌اش در ماه حمل با اشاره به ارقام ثبت شده توسط دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان افزوده که طالبان پس از تصرف افغانستان تا ماه جون سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۳۷ نفر را بدون محاکمه اعدام کرده‌اند.

پیش از این نیز دیدبان حقوق بشر در گزارش سال ۲۰۲۲ خود گفته که نیروهای طالبان دست به قتل‌های انتقام‌جویانه و ناپدید کردن اجباری مقامات و پرسونل نیروهای امنیتی دولت سابق زده اند، اما طالبان این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG