لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

جبهه آزادی افغانستان کشته شدن اکمل امیر 'فرمانده مطرح' این جبهه را تایید کرد


اکمل امیر یکی از فرماندهان مطرح این جبهه آزادی افغانستان که در نبرد با طالبان در سالنگ جنوبی کشته شد
اکمل امیر یکی از فرماندهان مطرح این جبهه آزادی افغانستان که در نبرد با طالبان در سالنگ جنوبی کشته شد

جبهه‌ای موسوم به آزادی افغانستان که مخالف مسلح طالبان است، کشته شدن اکمل امیر یکی از فرماندهان ارشد این جبهه را تأیید کرده است.

این جبهه روز یک‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته که اکمل امیر شش روز قبل در جریان درگیری با طالبان در سالنگ جنوبی کشته شده است.

در چند روز گذشته این جبهه گفته بود که از سرنوشت اکمل امیر اطلاعی ندارد.

اما وزارت دفاع حکومت طالبان پنج روز قبل اعلام کرده بود که اکمل امیر با هفت تن از همراهانش در سلسله عملیات افراد آنان کشته شده است.

در اعلامیۀ روز یک‌شنبۀ جبهه آزادی افغانستان آمده که طالبان ضمن بی‌حرمتی به اجساد کشته شده‌های جنگ در سالنگ جنوبی، از تسلیمی بیشتر اجساد به خانواده‌هایشان خودداری کرده اند.

این جبهه همچنان در اعلامیۀ روز شنبه‌اش در مورد این جنگ نوشته، با آن که شش روز از این جنگ می‌گذرد اما تا کنون تنها جسد فهیم سالنگی، یکی از نیروهای آنان به خانواده‌اش تحویل داده شده، اما طالبان از برگزاری مراسم تشییع جنازۀ او هم جلوگیری کرده اند.

این جبهه همچنان گفته که تلاش‌های کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در انتقال اجساد نیروهای آنان به خانواده‌هایشان نتیجه‌ای نداشته است.

جبهۀ آزادی افغانستان پیش از این نیز گفته که بصیر اندرابی، فهیم سالنگی، برهان اندرابی، قربان علی بامیانی، صبور فاریابی و حسین سمنگانی اعضای این جبهه در درگیری با طالبان در سالنگ جنوبی کشته شدند.

اکمل امیر نظامی تحصیل کردۀ نظام پیشین جمهوریت بود که در بخش‌های مختلف ارتش ایفای وظیفه کرده بود، اما در پی سقوط نظام جمهوری پیشین به پنجشیر رفت و چندی پیش به جبهۀ آزادی افغانستان پیوست.

این جبهه همچنان مدعی شده که در این درگیری سه روزه بیش از ۳۰ طالب را کشته اند، اما طالبان این ادعا را نپذیرفته اند.

ما سعی کردیم با خانواده‌های کشته شدگان تماس بگیریم، اما موفق نشدیم.

از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز پرسیدیم، او با آنکه گفت پس از جمع‌آوری اطلاعات صحبت خواهد کرد، اما تا زمان نشر این گزارش دیگر پاسخی نداد.

جبهۀ آزادی افغانستان در اعلامیه‌اش گفته که طالبان همچنان اعضای خانوادۀ سربازان کشته شدۀ آنان را تحت تعقیب قرار داده اند.

این جبهه از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری خواسته است به این موضوع توجۀ جدی کنند.

جبههٔ آزادی افغانستان پس از حاکمیت طالبان در ماه حوت سال ۱۴۰۰ اعلام حضور کرد.

همزمان با این کمیسیون مستقل حقوق بشر نظام پیشین جمهوریت افغانستان که توسط حکومت طالبان منحل شده و اکنون در خارج از کشور فعالیت می‌کند، گفته که نقض وحشتناک حقوق بشر توسط طالبان روزبه‌روز در افغانستان در حال افزایش است.

این کمیسیون در خبرنامه‌ای که روز شنبه منتشر کرده، نوشته که طالبان به اجساد کشته شدگان جنگ بی‌حرمتی کرده و مانع برگزاری مراسم عزاداری خانواده‌های آنان شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان نوشته که طالبان به خانواده‌های بستگان کشته شدگان حمله کرده و تعدادی از آنان را مورد آزار و اذیت قرار داده و بازداشت کرده اند.

سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره هم پاسخی نداد.

پیش از این شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و بسیاری از کشورهای دیگر از بدتر شدن وضعیت حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و طالبان را به نقض گستردۀ حقوق بشر متهم کرده اند.

نوت: در این گزارش معلومات تازه اضافه شده است

XS
SM
MD
LG