لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

 ادعا های ضد و نقیض در مورد کشته شدن اکمل امیر از فرماندهان جبهه آزادی افغانستان


اکمل امیر
اکمل امیر

از روز سه‌شنبه به این‌سو خبرهای ضد و نقیضی در بارۀ کشته شدن اکمل امیر، یکی از افسران نیروی کماندوی اردوی ملی نظام جمهوری مخلوع افغانستان و یکی از فرماندهان مشهور جبهۀ موسوم به "جبهۀ آزادی افغانستان" به نشر می‌رسد.

وزارت دفاع حکومت طالبان روز گذشته ادعا کرد که هشت تن را به شمول اکمل امیر در نتیجۀ عملیات در مربوطات ولسوالی سالنگ ولایت پروان کشته اند.

عنایت‌الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان به روز سه شنبه در اعلامیه ای در این مورد، در باره زمان دقیق این عملیات چیزی نگفت، اما ادعا کرده که در آن به افراد ملکی و طالبان، آسیب نرسیده است.

نزدیکان اکمل امیر موضوع کشته شدن او را رد یا تأیید نمی‌کنند.

با چندین تن از نزدیکان و دوستان اکمل امیر صحبت کردیم که هیچ کدام‌شان کشته شدن او را تأیید نکردند.

یکی از نزدیکان او که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، تصاویر جسد منسوب به اکمل امیر که در رسانه‌ها نشر شده، درست نیست:
"شهید شدن امیر صاحب را نه تأیید کرده می‌توانیم و نه تکذیب کرده می‌توانیم، عکس‌ها و اسنادهای که در بی‌بی ‌سی و افغانستان اینترنشنال نشر شده و گفته شده که شهادت‌شان قطعی است، ولی اسنادها و عکس‌های را که نشان دادند ما مطمئن شدیم که امیر صاحب نیست."

یکی دیگر از نزدیکان اکمل امیر در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد که او زخمی شده و به یک جای امن فرستاده شده، اما به خاطر مشکلات امنیتی اجازهٔ نشر عکس و محل اقامت او را ندارند.

در همین حال جبههٔ آزادی افغانستان ناوقت روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای در صفحهٔ توییترش کشته شدن شش تن از اعضای این جبهه از جمله بصیر اندرابی، فهیم سالنگی، برهان اندرابی، قربان علی بامیانی، صبور فاریابی و حسین سمناگی را تأیید کرده است.

نصرالله فاتح، سخنگوی جبههٔ آزادی افغانستان اما در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که اکمل امیر و یک محافظش هنوز ناپدید هستند.

او افزود که تصویر نشر شده از جسد اکمل امیر در رسانه‌های اجتماعی جعلی است.

سخنگوی جبهۀ آزادی ادعا می‌کند که طالبان خانۀ اکمل امیر را در کابل محاصره کردند و برای پیدا کردن او حدود ۸۲ تن از اقارب، فامیل و دوستان او را از کابل، کاپیسا و پروان بازداشت و تحت بازجویی قرار دادند.

خبر ادعای کشته شدن اکمل امیر و کشته شدن بصیر اندرابی واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و بیرون از افغانستان به همراه داشته است.

اکمل امیر نظامی تحصیل کردۀ نظام پیشین جمهوریت است که در بخش‌های مختلف ارتش ایفای وظیفه کرده بود، اما در پی سقوط نظام جمهوری پیشین به پنجشیر رفت و چندی پیش به جبهۀ آزادی افغانستان پیوست.

جبههٔ آزادی افغانستان پس از حاکمیت طالبان در ماه حوت سال ۱۴۰۰ اعلام حضور کرد.

XS
SM
MD
LG