لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

منیزه کاکر: حدود صد افغان در شهر کراچی و ایالت سند پاکستان زندانی اند


آرشیف - شماری از افغان‌های که در شهر کراچی با کودکان شان زندانی شده بودند. July 2022
آرشیف - شماری از افغان‌های که در شهر کراچی با کودکان شان زندانی شده بودند. July 2022

منیزه کاکر وکیل مدافع زندانیان افغان در پاکستان می‌گوید که تاکنون حدود ۱۰۰ افغان در زندان‌های شهر کراچی و دیگر شهر‌های ایالت سند زندانی اند.

خانم کاکر می‌گوید که این صد زندانی افغان به اتهام نداشتن ویزه یا سایر مدارک لازم، در زندان‌های شهر کراچی و سایر شهر‌های ایالت سند، زندانی اند.

خانم کاکر، عضو جنبش تحفظ پشتون نیز است.

او عصر دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که دوسیه‌های بسیاری این زندانیان تکمیل شده و از تعداد دیگر آنها در حال نهایی شدن است: "بیشتر دوسیه‌های این افغان‌ها توسط محکمه تکمیل شده. اگر حکومت فدرال بخواهد، بدون حکم محکمه هم می‌تواند که حکم دیپورت این افغانها را بدهد."

منیزه کاکر همچنان گفت که پاکستان روند دستگیری و زندانی کردن افغان‌ها را به طور کامل متوقف کرده بود.

اما در این اواخر تعدادی دیگر، تازه به اتهام نداشتن مدارک لازم بازداشت شده اند.

همزمان، وزارت خارجه حکومت طالبان اعلام کرد که مولوی امیرخان متقی سرپرست این وزارت در تماس تلفونی با بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان روی مسئله زندانیان افغان در پاکستان گفتگو کرده و خواستار رهایی تمامی آنها قبل از فرارسیدن عید سعید فطر شده است.

حافظ ضیاء احمد تکل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان در پیامی صوتی به رسانه‌ها در این باره گفت: "متقی صاحب از ایشان (بلاول بوتو زرداری) تقاضا کرد تا قبل از فرارسیدن عید سعید فطر، زندانیان افغان در زندان‌های پاکستان را آزاد نمایند تا آنها بتوانند عید را در خانه‌های‌شان بگذرانند."

رهایی شماری از افغان ها از زندان مرکزی کراچی پاکستان - عکس از آرشیف
رهایی شماری از افغان ها از زندان مرکزی کراچی پاکستان - عکس از آرشیف

تکل همچنین اضافه کرد که آقای زرداری در این گفتگو از آزادی زندانیان اطمینان داده است.

وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با انتشار اعلامیه‌ای گفت که بلاول بوتو زرداری و امیرخان متقی در این تماس تلفونی در باره سایر مسایل مهم هم گفتگو کردند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان به طور مشخص به موضوع زندانیان افغان در پاکستان اشاره نشده، اما تاکید گردیده که پاکستان به یک افغانستان مرفه، صلح آمیز و با ثبات، متعهد است.

حافظ ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان نیز گفت که از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی ، در نتیجه تلاش‌های سفارت حکومت طالبان در اسلام آباد و قنسولگری حکومت طالبان در شهر کراچی بیش از ۲۰۰۰ زندانی افغان از زندان‌های پاکستان آزاد و به کشور برگشتانده شده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG