لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

روزنامه اندپندنت: طالبان روش‌های سختگیرانه دور نخست حاکمیت خود را عملی می‌کنند


شماری از افراد طالبان در ولایت هرات
شماری از افراد طالبان در ولایت هرات

روزنامه اندپندنت

  • روزنامه بریتانیایی اندپندنت در مطلبی به جنجال میان ملل متحد و طالبان پرداخته است.

در ادامه به نقل از آکیم اشتاینر رئیس برنامه توسعه ای ملل متحد می خوانیم که گفته است اگر نتواند طالبان را متقاعد کند که زنان را برای کار در این سازمان اجازه بدهند، این سازمان مجبور است که تصمیم غم انگیزی را برای خروج از افغانستان در ماه می اتخاد کند.

طالبان در هفته اول ماه اپریل کارمندان زن سازمان ملل را از رفتن به کار در ولایت ننگرهار منع کردند، این اقدام باعث شد که این سازمان موثریت ماموریت خود در افغانستان را تا پنجم ماه می ارزیابی کند.

ملل متحد گفته که منع کار کارمندان زن این سازمان از سوی طالبان بر رساندن کمک های بشردوستانه به میلیون ها افغان نیازمند تاثیر خواهد گذاشت.

به نوشتۀ اندپندنت، با وجود وعده های طالبان مبنی بر ایجاد یک حکومت معتدل نسبت به حاکمیت اول شان در دهه ۱۹۹۰ میلادی، طالبان از برگشت به قدرت در اگست ۲۰۲۱ محدودیت های سختگیرانه ای را بر زنان وضع کردند که از جمله مکاتب به روی همه دختران بالاتر از صنف ششم هنوز مسدود اند.

همچنان دروازه های پوهنتون ها به روی دانشجویان دختر بسته است و زنان و دختران نمی توانند که به حمام های عمومی، پارک های تفریحی و باشگاه های ورزشی بروند. طالبان زنان را از کار کردن در موسسه های غیردولتی داخلی و خارجی هم ممنوع کرده است.

نشریه انفو مایگرانت

  • نشریه انفو مایگرانت به درخواست یک سازمان حامی پناهجویان موسوم به " پرو ازول" پرداخته که گفته جرمنی باید برنامه پذیرش پناهجویان افغان را تغییر دهد.

براساس برنامه جدید حکومت جرمنی، ماهانه تا هزار پناهجوی افغان در معرض خطر با خانواده های شان به این کشور منتقل خواهند شد، اما سازمان حامی پناهجویان " پرو ازول" انتقاد کرده که متقاضیان نمی توانند خودشان در این برنامه مستقیماٌ ثبت نام کنند بلکه پروسه درخواستی از طریق سازمان های تعیین شده اجرا می شود.

در ادامه می خوانیم که برنامه جدید حکومت جرمنی تنها به متقاضیانی اختصاص یافته که در داخل افغانستان اند در حالی که بیشتر افغان های در معرض خطر بخاطر نجات جان شان به کشورهای دیگر به ویژه ایران و پاکستان پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG