لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

مشکلات تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان؛ تاجران افغان هنوز راه حل اساسی نیافته اند


تصویر آرشیف: طالبان در نزدیکی بندر تجارتی حیرتان در شمال افغانستان
تصویر آرشیف: طالبان در نزدیکی بندر تجارتی حیرتان در شمال افغانستان

با آنکه بیش از ۲۰ ماه از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان می گذرد، اما هنوز هم روند تجارت افغانستان به حالت عادی آن برنگشته است.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید تا زمانی که مشکلات اساسی و سیاسی با جهان حل نشود، موانع موجود در برابر تجارت را نمی توان رفع کرد.

خان جان الکوزی، یکی از اعضای رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، به رادیو آزادی گفت که با وصف مشکلات، در برخی موارد پیشرفت هایی هم صورت گرفته است:

"از لحاظ تجارتی وضعیت روز بروز بهتر می شود، برخی مشکلاتی که وجود داشت، در حال حل شدن است. اما مشکل اساسی و جدی اینست که تا مسایل اساسی و سیاسی با دنیا حل نشود، به خصوص بانک ها آزاد نشده و به رسمیت شناخته نشود، در تجارت مشکلات وجود خواهد داشت."

به گفتۀ آقای الکوزی، به دلیل تحولات سیاسی اخیر، برخی کشورها به راحتی به تجار افغان ویزه نمی دهند و انتقال پول از افغانستان به سایر کشورها و برعکس آن، با مشکلات جدی مواجه است.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

خان جان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید که با وصف مشکلات، میزان واردات از ایران در سال گذشته بلند بوده است:

"در سال گذشته بیشترین واردات از ایران و کمترین صادرات به ایران بود. در سالجاری به ارزش اندکی کمتر از یک میلیارد دالر واردات از پاکستان و بیش از یک میلیارد صادرات به پاکستان است. در سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد از این کمتر بود، به ارزش حدود ۳۰ میلیون دالر صادرات به ایران و صادرات و واردات از پاکستان مساوی بود."

خان جان الکوزی: در سال گذشته بیشترین واردات از ایران و کمترین صادرات به ایران بود.

شماری از تجار افغان می گویند که پولهایشان در بانکهای افغانستان منجمد بوده و هر هفته، صرف اجازۀ گرفتن مقدار کم پول را دارند.

یک تاجر که به خاطر حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده، به رادیو آزادی گفت که او می تواند فقط هفته ای ۵۰۰ دالر امریکایی را از بانک بکشد، در حالیکه مصارف او ۴ تا ۵ هزار دالر در هفته است.

افغانستان هنوز هم بیشترین داد و ستند را با پاکستان دارد و ایران نیز در سالهای اخیر در تجارت با افغانستان نقش قابل ملاحظه یی داشته است
افغانستان هنوز هم بیشترین داد و ستند را با پاکستان دارد و ایران نیز در سالهای اخیر در تجارت با افغانستان نقش قابل ملاحظه یی داشته است

در حالیکه طالبان می گویند تجارت افغانستان رونق یافته، اما بسیاری از سرمایه گذاران و تجار افغان به دلیل مشکلات موجود، سرمایه هایشان را به کشورهای همسایه افغانستان، انتقال داده اند.

مقامات ایرانی در ماه قوس اعلام کردند که تنها در شهر مشهد ۱۶۰۰ شرکت به رهبری افغان ها اجازۀ کار را دریافت کرده اند و سرمایۀ آنها حدود یک میلیارد دالر تخمین شده است.

از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی که طالبان دوباره بر افغانستان تسلط یافتند، تاکنون هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته، نظام اقتصادی افغانستان مختل شده و به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی طالبان، سهم زنان افغان نیز در تجارت و اقتصاد افغانستان، کاهش یافته است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG