لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

نمایشگاه صنایع دستی زیر نام « ارزان بازار» در شهر کابل راه اندازی شده است


تصویر آرشیف: برخی از تولیدات صنایع دستی افغانستان
تصویر آرشیف: برخی از تولیدات صنایع دستی افغانستان

اتحادیه صنعت و تجارت افغانستان به مناسبت عید سعید فطر نمایشگاه ۱۰ روزه صنایع دستی زنان را زیر نام «ارزان بازار» در باغ تیمورشاهی شهر کابل به راه انداخته است.

۱۵۰ غرفه از ۳۰۰ غرفه موجود در این نمایشگاه برای نمایش و فروش صنایع دستی بانوان اختصاص داده شده است.

ضیاگل فردوسی، مسئول شرکت صنایع دستی گل باغ به رادیو آزادی می‌گوید، به مناسبت عید سعید فطر، صنایع دستی شرکت خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.
او گفت که برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها نقش مثبتی در توسعه محصولات و تولیدات افغانستان دارد:

"برپایی چنین نمایشگاهی برای رونق تولید داخلی بسیار مفید است، نمایشگاه ارزان بازار تا روز اول عید سعید فطر باز است و شهروندان می‌توانند به همراه خانواده‌های شان حضور یافته و تمامی اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند."

بانو فردوسی افزود که در این نمایشگاه لباس‌های زنانه، سایر صنایع دستی مربوط به زنان و مواد غذایی به فروش می‌رسد.

شرکت ها و افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند ابراز امیدواری کرده اند که برای تولیدات شان بازار یابی خوب صورت بگیرد
شرکت ها و افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند ابراز امیدواری کرده اند که برای تولیدات شان بازار یابی خوب صورت بگیرد

در عین حال، نثار احمد بهبودی رئیس پلان و برنامه‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که در این اواخر عواید مردم کاهش یافته و اقلام ضروری نیز در بازارها گران است، به همین دلیل خواستند تا این «نمایشگاه ارزان بازار» را راه اندازی کنند.

در این نمایشگاه ۱۵۰ غرفه به محصولات دستی زنان اختصاص یافته است

آقای بهبودی می‌گوید:

"هدف ما این بود که از شرکت‌های بزرگ تجاری که در قسمت محصولات و تولیدات وطنی کار می‌کنند دعوت کنیم و از بانوان تجارت‌پیشه و همچنان مردان تجارت‌پیشه در این نمایشگاه اشتراک کنند و بتوانیم در این ارزان بازار محصولات و تولیدات را به شکل عمده و پرچون با تخفیف‌های ۲۰ تا ۳۰ درصد عرضه کنیم."

در سالهای اخیر به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی در افغانستان میزان فروش صنایع دستی کاهش یافته است
در سالهای اخیر به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی در افغانستان میزان فروش صنایع دستی کاهش یافته است

در عین حال صادق هاشمی، رئیس روابط عامه اتحادیه تجارت و صنعت افغانستان در گفتگو با رادیو آزادی تاکید کرد که راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی ارزان بازار با استقبال بانوانی به همراه شد که قبلاً کار می‌کردند، اما در حال حاضر در خانه اند:

"ما ۳۰۰ غرفه داریم که ۱۵۰ غرفه آن برای خانم‌ها در نظر گرفته شده‌است. خانم‌ها به گرمی از آن‌ها استقبال کردند. زنان تجارت‌پیشه از این ابتکار بسیار خوشحال اند کار به خوبی پیش می‌رود و خریداران به تعداد زیادی آمده اند، از دیروز تا به حال این نمایشگاه افتتاح شده و کار ها رونق داشته است."
۱۵۰ غرفه برای صنایع دستی زنان در نمایشگاه ارزان بازار در باغ تاریخی تیمورشاهی از سوی اتحادیه تجارت و صنعت افغانستان درحالی در نظر گرفته شده که از زمان حاکمیت مجدد طالبان محدودیت‌های زیادی بر زنان در افغانستان وضع شده‌است.

در تازه‌ترین مورد بیش از یک هفته قبل کار زنان در دفاتر سازمان ملل در افغانستان نیز از سوی حکومت طالبان ممنوع شد.

XS
SM
MD
LG