لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

فایق: در نشست دوحه در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان بحث نمی‌شود


نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید، در نشستی که در دوحه پایتخت قطر در مورد افغانستان برگزار می‌شود، در بارۀ به رسمیت شناختن طالبان بحثی صورت نخواهد گرفت.

او در پیامی که شام روز شنبه به رادیو آزادی فرستاده، نوشته که چنین موضوعی در این جلسه قابل بحث نیست.

به تاریخ ۱۸ اپریل، امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در نشستی در یک مرکز تحقیقاتی در ایالات متحدۀ امریکا گفت که این سازمان در تلاش است تا در روزهای آینده یک نشست بین‌المللی را در مورد وضعیت افغانستان تشکیل دهد و افزود که در این نشست موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این اظهارات او واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت تا اینکه ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در نشستی در ۲۰ اپریل گفت، موضوع به رسمیت شناختن حکومت‌ها در دست کشورهای عضو این سازمان است.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

او در مورد سخنرانی امینه محمد توضیح داده و گفت که هدف او این است که هماهنگی جامعۀ جهانی با مقام‌های طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه در افغانستان مهم است.

از سوی دیگر وزارت خارجۀ امریکا نیز موضع خود را در این زمینه مشخص ساخته است.

ودانت پتیل یکی از سخنگویان این وزارت به تاریخ ۲۰ اپریل در یک نشست خبری گفت، هرگونه بحث در مورد به رسمیت شناختن طالبان در کنفرانس آیندۀ سازمان ملل متحد در دوحه غیرقابل قبول است:
"هدف از این نشست هرگز بحث در مورد به رسمیت شناختن طالبان نیست و ما هرگز هیچ بحثی را در این نشست که در مورد به رسمیت شناختن طالبان باشد، نمی‌پذیریم."

قرار است نشست دوحه در بارۀ افغانستان در روزهای اول و دوم ماه می به رهبری سازمان ملل متحد و به میزبانی آنتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان برگزار شود.

در این نشست که در پشت درهای بسته برگزار خواهد شد، کشورهای شرکت کننده در مورد راه حل با ثبات برای وضعیت افغانستان بر اساس اهداف مشترک‌شان گفت‌وگو خواهند کرد.

طالبان هنوز واضح نساخته اند که آیا از آنها برای شرکت در این نشست دعوت شده است یا نه و سازمان ملل نیز نگفته که آیا برای طالبان برای شرکت در این نشست دعوت نامه ارسال کرده یا نه.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، آنها بارها از جامعۀ جهانی و سازمان ملل خواسته اند که حکومت‌شان را به رسمیت بشناسند، اما این درخواست آنان هنوز از سوی هیچ کشوری و سازمان ملل متحد پذیرفته نشده است.

با آنکه حکومت طالبان دیپلمات‌های خود را به برخی از کشورهای منطقه فرستاده، اما حکومت آنها تا کنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

XS
SM
MD
LG