لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

از «گوتریش» خواسته شده است تا ارزیابی همه جانبهٔ در مورد مشکلات افغانستان انجام بدهد


 انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌‌گوید که فعالان حقوق زنان افغان تأکید دارند که ارزیابی وضعیت افغانستان باید توسط یک منبع آگاه و معتبر حقوق زنان انجام شود و باید حقوق دختران و زنان به عنوان محور اصلی در نظر گرفته شود.

هیدر بار ناوقت روز یک‎شنبه در صفحهٔ توییترش نوشته است، تلاش برای جلوگیری از فعالیت رسانه‌هایی که آسیب‌های وارده بر زنان دختران را پوشش می‌دهند، نشان دهندهٔ این است که این خواست چقدر عاجل است و پاسخ جامعهٔ جهانی به آپارتاید جنسیتی (تبعیض جنسیتی) از سوی طالبان چقدر مهم است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ شانزدهم مارچ از سرمنشی این سازمان خواست که برای جلوگیری از مشکلاتی که افغانستان با آن روبه‌رو است، برای ارایهٔ مشوره‌های منظم و همه‌جانبه ارزیابی را انجام دهد.

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر

در همین حال شماری از فعالان حقوق زن نیز این خواست را در صحبت با رادیو آزادی مطرح می‌کنند.

منیلا پایښت، فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت، این ارزیابی باید از سوی یک منبع آگاه و معتبر صورت گیرد تا مشکلات کنونی زنان و دختران افغان به گونهٔ‌ کلی روشن شده و به جهانیان برسد.

"حقوق زنان به گونهٔ کامل زیرپا شده است، مکتب‌ها بسته‌اند، آن‌ها حق کار و فعالیت در جامعه را ندارند، تا اکنون هر کشوری یا منبعی که یک گام را برداشته‌، متاسفانه تلاش‌هایشان ناکام مانده است."

تاکنون روشن نیست که سازمان ملل ارزیابی از وضعیت و مشکلات افغانستان را چی زمانی انجام خواهد داد

سونیکا آرین، از دیگر فعالان حقوق زن در این مورد به رادیو آزادی گفت، هرچند برای این ارزیابی اندکی امیدوار است، اما انتقاد می‌کند که دختران و زنان افغان به گونهٔ کامل فراموش شده اند.

"امیدوارم هستم که یک ارزیابی کلی، جامع و بر حقایق کنونی استوار صورت گیرد، موضوع زنان به گونهٔ کلی به فراموشی سپرده شده و این ارزیابی باعث این شود که موضوع خانه نشین شدن زنان، منع شدن‌شان از کار، مکتب و رفتن به موسسات داخلی و خارجی پیگیری شود و زنان بتوانند به مکاتب‌، پوهنتون‌ها و وظایف خود برگردند."

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که که دو هیئت بلندپایهٔ سازمان ملل متحد از دسامبر سال گذشته میلادی به این سو به افغانستان سفر کرده و در مورد حقوق نقض شدهٔ زنان و دختران با مقام‌‎های طالبان گفت‌وگو کرده‌اند.

اما طالبان هنوز هم تصامیم‌شان را تغییر نداده، بلکه محدودیت‌ها را بیشتر کرده‌اند.

تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

مشخص نیست که انتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد امور ارزیابی در این مورد را آغاز کرده است یا نی؟

اما قرار است که در اوایل ماه می نشستی به میزبانی آقای گوتریش در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

در مورد این ارزیابی از طالبان نیز پرسیدیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت‌شان پاسخ نداد.

از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، محدودیت‌های سخت‎گیرانه‌ای را در بخش‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی بر زنان وضع کرده‌اند که سبب واکنش‌های گستردهٔ جهانیان و افغان‌ها در داخل کشور شده است.

یکی از محدودیت‌های اخیر آن‌ها، ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد است و به همین دلیل این سازمان از کارمندان خود در افغانستان خواسته است که الی تاریه ۵ ماه می به کارهایشان حاضر نشوند.

XS
SM
MD
LG