لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

برخی منابع: فورم های اشتراک در کانکور به برخی از مکاتب دختران درکابل و ولایات توزیع شده است


طالبان از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این طرف دروازه های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را بسته اند.
طالبان از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این طرف دروازه های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را بسته اند.

در یک تحول تازه٬ فورم های اشتراک در کانکور ورود به پوهنتون ها برای برای دانش آموزان برخی از مکاتب در کابل و ولایات داده شده است.

هرچند وزارت تحصیلات عالی و اداره ملی امتحانات حکومت طالبان هنوز به‌طور رسمی در مورد اجازه شرکت دختران در امتحان کانکور سال روان خورشیدی چیزی نگفته، اما برخی منابع به رادیو آزادی گفتند که فورم شمولیت در امتحان کانکور در کابل و برخی ولایات، به مکاتب دخترانه‌ای که صنف دوازدهم را تمام کرده‌اند فرستاده می‌شود، تا آنان بتوانند در امتحان کانکور شرکت کنند.

مدیر یک مکتب دولتی در کابل که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، در این باره به رادیو آزادی گفت:

"فورمه‌های کانکور به مکاتب دخترانه ناحیه هشتم ولایت کابل ارسال شده است، دختران می‌توانند از این فورم‌ها دریافت کنند."

یکی از فارغ‌التحصیلان صنف دوازدهم در کابل که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که از او خواسته شده تا فورم امتحان کانکور را پر کند، اما وی افزود که مکاتب و کورس‌های شان بسته شده و اکنون او هیچ آمادگی برای امتحان ندارد.او می‌افزاید:

"به مکتب ما ابلاغ شد که بیایید و فورم کانکور بدهید، اما ما حاضر نیستیم فورم بگیریم و امتحان بدهیم، چون کورس‌ها تعطیل بود و فرصتی برای درس خواندن نداشتیم."

دختران زیادی امیدوار اند تا بتوانند دوباره به صنوف درسی برگردند
دختران زیادی امیدوار اند تا بتوانند دوباره به صنوف درسی برگردند

محبوبه اکبر استاد پیشین پوهنتون می‌گوید وقتی مکاتب و کورس‌های آموزشی برای دختران تعطیل می‌شود، دیگر امیدی به موفقیت دختران شرکت کننده در این رقابت نیست.

او از حکومت طالبان می‌خواهد که ابتدا مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کند:

محبوبه اکبر: متأسفانه این‌ها دلداری‌های کاذب و گزارش‌های نادرست است که به این شکل به چشم مردم خاک می‌زنند

"وقتی در یک کشوری مکاتب و کورس‌های آموزشی مسدود باشند، تحصیل منع باشد، آیا امکان موفقیت در آن‌جا وجود دارد؟ این امکان وجود ندارد. متأسفانه این‌ها دلداری‌های کاذب و گزارش‌های نادرست است که به این شکل به چشم مردم خاک می‌زنند."

از وزارت تحصیلات عالی و اداره ملی امتحانات حکومت طالبان نیز در مورد توزیع فورم امتحان کانکور به دختران فارغ از صنف دوازدهم پرسیدیم، اما سخنگویان هر دو اداره تا نشر این گزارش به سؤالات ما پاسخ ندادند.

بیش از ۲۰ ماه از حکومت طالبان می‌گذرد، آنان در این مدت مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را مسدود کرده و در اواخر سال گذشته میلادی درهای پوهنتون‌ها را نیز تا اطلاع ثانوی به روی دختران بستند.

مقام‌های حکومت طالبان هفته گذشته در واکنش به قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تصمیم حذف ممنوعیت تحصیل و کار زنان گفته اند که این یک مسئله داخلی افغانستان است و به هیچ کشوری دیگر زیان نمی‌رسد.
اما نهادهای حقوق بشری و فعالان موضوع حقوق بشری و اساسی را مسئله یک کشور نه، بلکه یک موضوع جهانی می‌دانند، حقوقی‌که با نقض آن هر کس حق دارد صدای عدالت‌خواهی را بلند کند.

XS
SM
MD
LG