لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

تعدادی از زنان با نماینده‌گان کشور های اشتراک کننده در نشست دوحه٬ دیدار کردند


تصویر آرشیف: شماری از زنان معترض در کابل
تصویر آرشیف: شماری از زنان معترض در کابل

برخی از زنان افغان به روز دوشنبه با نمایندگان شماری از کشور‌های اشتراک کننده در نشست دوحه دیدار کردند.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی و یکی از اشتراک کنندگان نشستی که برخی زنان فعال افغانستان با نمایندگان ویژۀ برخی از کشورها در قطر داشتند، می‌گویند که به آنان اطمینان داده شده که شرکت کنندکان نشست دوحه به رعایت اصول بین‌المللی و قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان متعهد اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۷ اپریل با تصویب قطعنامه‌ای محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر تحصیل و کار زنان افغان را محکوم کرده و روی احیای حقوق آموزش و کار زنان و دختران افغان تأکید کرده است.

بانو بارکزی که به روز دوشنبه به گونۀ آنلاین در این نشست اشتراک کرده، می‌گوید که در این نشست تأکید شد تا نوع چگونگی تعامل کشورها با طالبان بر اساس معیارهای بین‌المللی باشد و روی تأمین حقوق اساسی شهروندان افغانستان و وضعیت زنان از جمله حق تحصیل و کار آنان و آزادی بیان به گونۀ جدی صحبت شد.

شماری از زنان به طور حضوری و تعدادی نیز به شکل آنلاین در دیدار با نماینده گان کشور های اشتراک کننده سهم گرفتند

"حرف‌شان همین بود که حتماً کوشش می‌کنند که تا بر موازین و اصول بین‌المللی پابند باشند و در ضمن از قطعنامه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی خود را در بارۀ وضعیت حقوق بشر، وضعیت حقوق زنان و نقض سیستماتیک حقوق شهروندی در افغانستان حمایت خواهند کرد."

شکریه بارکزی
شکریه بارکزی

در این نشست که همزمان با روز اول نشست دوحه در بارۀ وضعیت افغانستان در قطر برگزارشد، ۸ زن افغان به گونۀ حضوری و بیش از ۶۰ زن دیگر افغان به گونۀ آنلاین از داخل و خارج افغانستان اشتراک داشتند.

در اعلامیه‌ای که از سوی نهادی به نام "تو گیدر سترانگر" در این مورد به نشر رسیده، آمده که این زنان با نمایندگان برخی از کشورها از جمله نمایندگان ویژۀ امریکا، بریتانیا، ناروی، فرانسه، قطر، امارات متحدۀ عربی و نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد گفتگو کردند و مشکلات و خواست‌ها زنان افغان را با آنان شریک ساختند.

در اعلامیه آمده که زنان افغان خواسته اند تا به طالبان و وعده‌هایشان باور نشود، حقوق زنان در ازای وعده‌های طالبان مبنی بر مبارزه با تروریزم معامله نشود.

زنان درکابل و ولایات افغانستان با برگزاری گردهمایی ها همواره اطالبان خواسته اند که محدودیت های وضع شده را بردارند٬ اما طاللبان به این خواسته ها پاسخ مثبت نداده اند
زنان درکابل و ولایات افغانستان با برگزاری گردهمایی ها همواره اطالبان خواسته اند که محدودیت های وضع شده را بردارند٬ اما طاللبان به این خواسته ها پاسخ مثبت نداده اند


در ادامه آمده که طالبان تحریم شوند و از "جنایات‌شان" چشم پوشی نشود و در برابر اقدامات‌شان بر علیه زنان، مردان، کودکان و سرکوب مخالفان‌شان پاسخگو قرار داده شوند.

همچنان گفته شده که طالبان بدون فشار کشورهای با نفوذ مانند امریکا، بریتانیا، پاکستان، چین، قطر و امارات متحدۀ عربی حقوق اساسی زنان را نخواهند داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ ادعاهای مطرح شده در این اعلامیه پاسخ نداد، اما پیش از این گفته بود که فشار، تحمیل و انزوا نتیجه ندارد.

مقام‌های طالبان همچنان همواره نقض حقوق بشری افغانان از سوی حکومت‌شان را رد کرده اند.

نشست دو روزۀ دوحه در بارۀ وضعیت افغانستان روز دوشنبه پشت دروازه‌های بسته آغاز شد.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد میزبان این نشست است که در آن نماینده‌های ویژۀ ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی اشتراک کرده اند.

XS
SM
MD
LG