لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

دومین روز نشست دوحه و انتظارات از آن؛ آیا طالبان نتایج تصامیم را خواهند پذیرفت؟


تعدادی از رهبران و فرماندهان طالبان
تعدادی از رهبران و فرماندهان طالبان

نشست بین المللی دوحه به روز سه شنبه وارد دومین و آخرین روز خود می شود٬ و انتظارات زیادی نیز از نتایج این گردهمایی که بدون حضور طالبان دایر شده است٬ وجود دارد.


در این نشست که به میزبانی ملل متحد برگزار شد، نمایندگان خاص ۲۱ کشور، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی حضور دارند.

استفن دوجاریک، سخنگوی ملل متحد اواخر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری شایعات و تحلیل ها مبنی بر بررسی موضوع به رسمیت شناختن طالبان در این نشست را رد کرد:

"در این جلسه موضوع شناسایی مطرح نیست. موضوع به رسمیت شناختن و نام هر کشوری در این سازمان تصمیم اعضای سازمان است. این موضوع در منشور ملل متحد گنجانده شده است و یکی از موضوعاتی است که سرمنشی ملل را دخیل نمی کند. "

استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد
استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد

در آستانه نشست دوحه، برخی تحلیلگران گفتند که ممکن است موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان مورد بحث قرار گیرد، چیزی که ملل متحد قبلا آن را رد کرده است.

بسیاری از فعالان حقوق بشر و زنان نیز در واکنش به نشست دوحه اعتراض کرده اند. زنان و فعالان حقوق بشر اگرچه در کابل به شکل محدود در واکنش به این نشست اعتراض کردند و اما در پاکستان ، ایالات متحده امریکا و برخی شهرهای اروپا به شکل وسیعتر از سازمان ملل متحد انتقاد کردند.

برخی از کشور ها روابط نزدیک به طالبان دارند و در بسیاری از مسایل با ایالات متحده هم نظر نیستند

به گفته استفن دوجاریک سخنگوی ملل متحد ، انتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان روز دوشنبه وارد دوحه شد و با نمایندگان خاص کشورها در رابطه به افغانستان با هدف یکسان سازی دیدگاه های آنها در مورد این کشور به خصوص حقوق زنان و دختران٬ گفتگو کرد.

برخی از کشورهای دعوت شده به دوحه روابط نزدیک با طالبان دارند و با دیدگاه های ایالات متحده و دیگر جوامع غربی در مورد بسیاری از مسائل مربوط به افغانستان موافق نیستند.

هیچ نماینده ای از طالبان به نشست دوحه دعوت نشده است. این موضوع واکنش شدید طالبان را برانگیخت. قهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان گفته است که بدون مشارکت دولت افغانستان، هر نشستی در مورد این کشور بی فایده است و نتایج معکوس دارد.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که هر نشستی بدون مشارکت طالبان نتیجه ای در بر نخواهد داشت و نتایج آن چالش برانگیز خواهد بود.

استفن دوجاریک، سخنگوی ملل متحد نیز در پاسخ به این سوال که آیا چنین نشست هایی بدون مشارکت طالبان موثر است یا خیر، گفت:

"خدا می داند که ما نمی توانیم چیزی را تضمین کنیم. وظیفه ما این است که اهداف جامعه جهانی را در مورد مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران متحد کنیم و اقدامات را در این راستا هماهنگ کنیم. "

طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ به قدرت برگشتند. با وجود فشارهای زیاد جامعه جهانی، مکاتب متوسطه و ثانوی دخترانه را باز نکرده و درهای پوهنتون ها را نیز به روی آنها بسته اند.

طالبان در اواخر سال ۲۰۲۲ زنان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کردند و این ممنوعیت یک ماه پیش به دفاتر سازمان ملل متحد نیز تعمیم داده شد.

ایالات متحده امریکا و بسیاری از کشورهای غربی گفته اند که هرگونه تعامل با طالبان به روش آنها با افغان ها بخصوص زنان و دختران و احیای حقوق آنها بستگی دارد.

XS
SM
MD
LG