لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

ديجيتال ژورنال: نشست دوحه طالبان را به دادن حق آموزش و کار زنان ترغیب می‌کند


شماری از زنان معترض در کابل
شماری از زنان معترض در کابل

ديجيتال ژورنال

  • ديجيتال ژورنال در مقاله از نشست دو روزه دوحه در باره افغانستان نوشته است.

در عنوان مقاله می خوانیم که« برگزاری نشست سازمان ملل متحد در باره بحران افغانستان، بدون حضور طالبان .»

دیجیتال ژورنال در این مقاله از گزارش خبرگزاری فرانس پرس نقل قول کرده که در این نشست نمایندگان ۲۵ کشور و نهاد از جمله امریکا، چین، روسیه، پاکستان و تعدادی از سازمان های کمک رسان اروپایی ، حضور داشتند.

رسانه های پاکستانی نوشته اند که حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجی، نمایندگی پاکستان را در این نشست به عهده دارد.

در مقاله می خوانیم که یکی از اهداف این نشست ترغیب طالبان برای رفع ممنوعیت کار آموزش و تحصیل زنان و دختران افغان می باشد.

دیجتال ژورنال در ادامه مقاله از بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان نقل کرده، می گوید که جامعه بین المللی از مسئله داخلی افغانستان نباید به عنوان افزار سیاسی استفاده کند که اشاره او به مسئله حقوق بشر بوده است.

کریمی افزود که «کشور ها باید شجاعت اخلاقی داشته باشند که به طور مستقل برای تعامل مثبت جلو بیایند.»

طالبان بار ها ممنوعیت های اعمال شده بر زنان را یک مسئله داخلی دانسته، اما سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی از آنها به دلیل نقض حقوق بشر، انتقاد کرده اند.

در این حال، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه نیز به رادیو آزادی گفته که آماده گفتگو با سازمان ملل در مورد مسایل اختلافی اند.

اما ظاهرا مقامات سازمان ملل که قبلا به افغانستان رفته اند، نا امید برگشته اند.

واشنگتن اگزامینر

  • واشنگتن اگزامینر مقاله را در باره گزارش جدیدی کمیسیون آزادی مذهبی ایالات متحده منتشر کرده است.

در گزارش چندین کشور «نگران کننده ویژه» برای ایالات متحده خوانده شده اند.

کمیسیون در این مقاله از انتونی بلنکن وزیر امور خارجه امریکا به دلیل امتناع از گنجاندن افغانستان در جمع گروه این کشور ها، انتقاد کرده است.

واشنگتن اگزامینر در گزارش جدید خود که روز دوشنبه منتشر شده، نوشته که کمیسیون آزادی مذهبی ایالات متحده از وزیر امور خارجه خواسته است تا افغانستان تحت حاکمیت طالبان را در جمع گروه از کشورهای نگران کننده ویژه به واشنگتن، قرار دهد.

اما از مقاله واشنگتن ایگزامینر چنین به نظر می رسد که وزارت خارجه امریکا پیشنهاد کمیسیون آزادی مذهبی را نپذیرفته است.

در سال ۲۰۲۲ میلادی کمیسیون آزادی مذهبی ایالات متحده امریکا همین تقاضا را مطرح کرد، اما به نوشته روزنامه، درخواست پذیرفته نشد.

پاکستان، ایران، عربستان سعودی، کوریا شمالی، برما(میانمار)، کیوبا، تاجکستان، ترکمنستان، چین، روسیه و نیکاراگوئه از جمله کشورهایی اند که وزیر امور خارجه امریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی آنها را کشور های نگران کننده ویژه برای واشنگتن خوانده بود.

واشنگتن اگزامینر با اشاره به گزارش کمیسیون نوشته که وزارت امور خارجه امریکا ممکن است که افغانستان را در جمع گروه کشورهای مورد نگران کننده ویژه قرار ندهد.زیرا که هنوز حکومت طالبان در افغانستان به حیث یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نشده است.

XS
SM
MD
LG