لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

سیگار: سال گذشته امریکا بیش از سی میلیون دالر را مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده است


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

ایالات متحده امریکا در یک سال گذشته بیش از سی میلیون دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده است.

در گزارش سه ماهه اداره سرمفنش امریکا از بازسازی افغانستان یا (SIGAR)، آمده که میزان حمایت ایالات متحده امریکا از برنامه های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان محدود تر شده و کمکها در این بخش بگونه غیر مستقیم صورت میگیرد.

در این گزارش آمده که ایالات متحده امریکا کمک های مستقیم با افغانستان در بخش مبارزه با مواد مخدر را هم زمان با سقوط نظام جمهوریت متوقف کرد، اما تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از سی میلیون دالر را بگونه غیر مستقیم در بخش مبارزه با مواد مخدر در این کشور هزینه کرده است.

از این میان، بیست و چهار میلیون دالر را در اختیار سازمان ملل متحد قرار داده تا سروی کشت کوکنار را انجام دهد، ده اعشاریه سه میلیون دالر را صرف پروژه جلوگیری از قاچاق تریاک در افغانستان کرده و چهار اعشاریه هشت میلیون دالر را نیز در بخش آگاهی دهی از اضرار کشت کوکنار و استفاده از مواد مخدر مصرف کرده است.

لوگوی سیگار
لوگوی سیگار

سیگار گفته که پول کمک شده در این بخش در اختیار حکومت طالبان قرار داده نشده و اکثریت این پروژههای توسط اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد یا (UNODC) و اداره های انکشافی این سازمان به مصرف رسیده است.

اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان میگوید، انجام سروی کشت کوکنار در افغانستان برای جامعه جهانی مهم است، زیرا ارقام بدست آمده از کشت کوکنار و تولید مواد مخدر میتواند اقدامات آینده جامعه جهانی در مبارزه با آن را رقم بزند.

حمایت ایالات متحده امریکا از برنامه های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان محدود تر شده و کمکها در این بخش بگونه غیر مستقیم صورت میگیرد.

داکتر ظفر، معین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید، با توجه به خطر مشترک مواد مخدر، نیاز است تا هماهنگی بیشتری میان حکومت طالبان و جامعه جهانی در مبارزه با آن به وجود آید.

آقای ظفر میگوید، با توجه به ادعای حاکمیت بر افغانستان، حکومت طالبان مسوولیت دارد تا با مواد مخدر به عنوان تهدید به صلح و امنیت جهانی مبارزه کند:

" اگر خارجی ها با ایشان کمک نکند، مبارزه با مواد مخدر برای طالبان دشوار خواهد بود، اما از آنجای که آنان بر تمام افغانستان حاکمیت دارند، پس اگر بخواهند میتوانند مواد مخدر را به آسانی از بین ببرند. چون اگر اینها امر کنند، در تمامی مناطق افراد خود اینها حضور دارند که یا مانع کشت کوکنار میشوند و یا آن را تخریب میکنند. البته اگر طالبان بخواهند، از بین بردن مواد مخدر برای شان خیلی مشکل نیست."

طالبان ادعا کرده اند که صد ها جریب کشتزار های کوکنار و سایر بته های نشئه آور را در افغانستان تخریب کرده اند
طالبان ادعا کرده اند که صد ها جریب کشتزار های کوکنار و سایر بته های نشئه آور را در افغانستان تخریب کرده اند


با حاکمیت دوباره طالبان، ایالات متحده امریکا کمک سالانه در بخش مبارزه با مواد مخدر با افغانستان را یازده میلیون دالر کاهش داد و سایر کمکها با افغانستان نیز از طریق سازمان ملل متحد به مصرف میرسد٬ زیرا وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته، هرچند طالبان در بخشهای از افغانستان تخریب مزارع کوکنار و ضبط تریاک را گزارش داده اند، اما هنوز نیز چگونگی مبارزه آنان با مواد مخدر مبهم است.

به تازه گی در نشست دو روزه دوحه به رهبری سازمان ملل متحد، نماینده گان اکثریت کشورهای جهان نگرانی شان را از ادامه تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز کرد.

حکومت طالبان اما، با استناد به فرمان سال گذشته رهبر شان در رابطه به منع کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر، از موفقیت در جلوگیری از کشت کوکنار خبر می دهد.

به تازهگ ی وزارت داخله حکومت طالبان گفته که آنان توانسته اند در سه ماه فصل جاری کشت کوکنار، نزدیک به یک هزار جریب زمین را از وجود بته های نشئه آور پاکسازی کنند.

XS
SM
MD
LG