لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

اعلامیهٔ نشست سه جانبهٔ اسلام آباد؛ « ما برای تامین ثبات و رونق اقتصاد منطقه کار می‌کنیم»


وزرای خارجه چین ٬ پاکستان و سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در اسلام آباد
وزرای خارجه چین ٬ پاکستان و سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در اسلام آباد

چین، پاکستان و حکومت طالبان بر مبارزه با چالش‌های امنیتی که تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است و به طور مستقیم بر ثبات و رفاه اقتصادی منطقه تأثیر می‌گذارد، تأکید کرده اند.

آن‌ها پس از نشستی که به تاریخ ششم می در اسلام‌آباد برگزار شده بود، ناوقت روز دوشنبه در اعلامیه‌ای مشترک گفته اند که به هیچ فرد، گروه و جهتی اعم از تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و غیره اجازه نمی‌دهند که از قلمرو هیچ جانبی برای آسیب رساندن و تهدید به امنیت و منافع منطقه و یا انجام اقدامات و فعالیت‌های هراس‌افگنی استفاده کنند.

پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان و چین، جنبش اسلامی ترکستان شرقی را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌دانند و هر دو کشور نگران هستند که افراد مسلح این دو گروه در افغانستان پناهگاه‌های امن دارند، اما طالبان این نگرانی‌ها را همواره رد کرده‌اند.

در این اعلامیه بر نیاز پیشرفت، صلح، ثبات و بازسازی افغانستان نیز تأکید شده و افزوده، "همه وزرا توافق کرده‌اند که به هدف بازسازی، صنعتی کردن و دریافت کار در افغانستان، در بخش سرمایه‌گذاری سه جانبه و جستجوی امکانات برای سرمایه‌گذاری سه جانبه برای کمک‌های بیشتر نیز تمرکز خواهند کرد".

حکومت پاکستان به این باور است که افراد تحریک طالبان پاکستان از داخل افغانستان علیه پاکستان فعالیت می کنند
حکومت پاکستان به این باور است که افراد تحریک طالبان پاکستان از داخل افغانستان علیه پاکستان فعالیت می کنند

در اعلامیه، با استفاده از ظرفیت افغانستان به‌عنوان مرکز اتصال منطقه‌ای، زیر چتر نو‌آوری یک کمربند و یک راه، انکشاف بیشتر همکار‌ی‌های سه جانبه و گسترش دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان و بر توسعه‌ای تجارت ترانزیتی از طریق بندر گوادر موافقت صورت گرفته است.

در اعلامیه‌ای مشترک چین، پاکستان و حکومت طالبان بر اهمیت کمک‌های دوامدار فوری بشری تأکید شده و خواسته شده که حمایت بشردوستانه با افغان‌ها باید از مسایل سیاسی دور نگهداشته شود.

در اعلامیه آمده، هر سه جانب از جامعهٔ جهانی خواسته اند که با حکومت طالبان تعامل سازنده داشته باشند.

در اعلامیه آمده، هر سه جانب از جامعهٔ جهانی خواسته اند که با حکومت طالبان تعامل سازنده داشته باشند.

اما درحالی‌که حکومت طالبان تعهدات‌شان در بخش برداشتن محدودیت‌های شان بر کار و تحصیل دختران را برآورده نکرده‌اند، در اعلامیه بار دیگر یادآوری شده که طالبان در این بخش تعهد سپرده‌اند و نیاز است که جامعهٔ‌ جهانی باید با آن‌ها کمک کنند.

در این اعلامیه همچنان بر هماهنگی و همکاری در بخش امنیت، جلوگیری از جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و سایر بخش‌های دیگر اشاره شده است.

ضیااحمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان
ضیااحمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان

Takal

ضیااحمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان امروز در پیام فرستاده شده به رسانه‌ها گفته است، در این اعلامیه به موضوعات مهم اشاره شده است:

"اعلامیه سه جانبه که در آن منافع اقتصادی افغانستان، چین و پاکستان، همکاری‌ها، پیشرفت در بخش تجارت و ترانزیتی و انجام انجام همکاری و تعهد در مسائل منطقه که برای ثبات و امنیت ملی مهم است نطقهٔ کلید آن بود."

پس از به قدرت رسیدن طالبان، رژیم کنونی آن‌ها بیشتر بر روابط با پاکستان و چین اتکا کرده‌اند و بارها به ویژه از چین خواسته که در بخش انکشاف اقتصاد افغانستان کمک کند.

اما نگرانی‌های کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که تکیه‌ای اقتصادی بر چین افغانستان را مانند پاکستان، سریلانکار و شماری از کشورهای دیگر زیر بار قرض خواهد برد که بلند شدن از آن دشوار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG