لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

سخنگوی شفاخانه لیدی ریدینگ پشاور: ۱۴۰ زخمی به این شفاخانه منتقل شده اند


تظاهرات خشونت بار در پاکستان
تظاهرات خشونت بار در پاکستان

محمد عاصم، سخنگوی شفاخانه لیدی ریدینگ پشاور امروز پنجشنبه (۲۱ ثور) به رادیو مشعل بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که در دو روز گذشته بیش از ۱۴۰ زخمی در نتیجۀ درگیری‌ها بین حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان و پولیس به این شفاخانه منتقل شده اند.

پولیس پاکستان نیز در اعلامیه‌ای گفته در نتیجۀ این درگیری‌های هفت تن کشته و شماری زیادی هم به شمول ۳۵ پولیس زخمی شده اند.

تظاهرات در پاکستان بعد از آن آغاز شد که در ۹ ماه می، عمران خان صدراعظم سابق پاکستان، در محوطۀ محکمه در شهر اسلام آباد دستگیر شد. محکمه عمران خان را به چندین مورد از جمله در دوسیه فروش تحایف قیمتی دولتی متهم شناخته، اما خان اتهامات وارده علیه خودش را رد کرد و گفته است که این اتهامات انگیزۀ سیاسی دارند.

از سوی دیگر یک محکمه در پاکستان دیروز (۱۰ می) درخواست اداره ملی حسابدهی این کشور را پذیرفت تا عمران خان صدراعظم سابق و رهبر حزب تحریک انصاف برای هشت روز در توقیف نگهداشته شود.

از سوی دیگر، پولیس اسلام آباد امروز پنجشنبه در توییتر رسمی خود نوشته که "به دلیل خطر آسیب رساندن به صلح" شماری از اعضای ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان به شمول فواد چودری و شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ سابق و معاون این حزب، دستگیر شده اند.

به گفتۀ پولیس پاکستان، تا کنون حدود ۲۰۰ تن به دلیل آتش زدن و آسیب رساندن به اماکن عمومی در اسلام آباد و ۱۶۰۰ تن در ایالت پنجاب این کشور دستگیر شده و بیش از ۱۵۰ تن از پرسونل نیروهای امنیتی در اثر درگیری با معترضان در پنجاب زخمی شده اند.

اعضای تحریک انصاف به رهبری عمران خان ادعا کرده اند که پولیس پاکستان معترضان را سرکوب کرده و مورد شکنجه قرار داده است.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت جاری در پاکستان ابراز نگرانی کرده، خواستار احترام به حاکمیت قانون در آن کشور شده، از همه طرف‌ها خواسته که از خشونت خودداری کنند و به حق تجمعات مسالمت آمیز احترام شود.

با آغاز تظاهرات در پاکستان در دو روز گذشته ارزش واحد پولی آن کشور کاهش یافت و قیمت یک دالر امریکایی به ۲۹۹ روپیه پاکستانی افزایش یافته است.

پاکستان که با مشکلات شدید اقتصادی مواجه است، در سال ۲۰۱۹ میلادی، قرارداد یک قرضۀ شش میلیارد دالری را با صندوق وجهی بین المللی امضا کرده و تا اکنون ۱.۱ میلیارد دالر این قرضه بطور قسط پرداخته شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG