لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

چرا بهای انترنت در افغانستان بلند است و کیفیت خدمات انترنتی در سطح پایین قرار دارد؟


وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان

هرچند وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان ادعا می‌کند قیمت انترنت را کاهش داده و مردم می‌توانند با پول کم از بسته‌های انترنت استفاده کنند، اما شماری از کاربران انترنت این ادعا را نادرست می‌خوانند.

لعل گل، باشندۀ کابل می‌گوید، بهای انترنت کاهش نیافته و کیفیت‌اش هم نسبت به گذشته خوب نیست.

"انترنت به قیمت بسیار بلند عرضه می‌شود، حکومت بر آن نظارت ندارد، در حکومت‌های پیشین هم این گونه اقدامات شده بود، اما نمایشی بود، عملی نبود، طوری که در کشورهای همسایه انترنت ارزان است یک فیصدی کم هم در افغانستان انترنت ارزان نیست."

عمران، باشندۀ ننگرهار نیز از پائین بودن کیفیت انترنت شکایت دارد.

او به رادیو آزادی گفت، از سه ماه به این طرف در مورد کاهش قیمت انترنت گپ زده می‌شود، اما در عمل این گونه نیست:

"در افغانستان قیمت انترنت و ارتباط صوتی بسبار بلند است به آن اندازه‌ای که ضرورت است و به آن اندازه‌ای که پول می‌گیرند به نیم آن هم خدمات ارائه نمی‌شود، هرچند که ادعا کردند نرخ‌ها را کم کردند اما از طرف دیگر کیفیت آن رو به خراب شدن است."

مردم می گویند که کیفیت انترنت در افغانستان به حد زیادی پایین است
مردم می گویند که کیفیت انترنت در افغانستان به حد زیادی پایین است

این درحالیست که سید جلال شمس، سخنگوی ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در یک نشست به مناسبت روزجهانی تکنالوژی در کابل گفته بود، در بهای تماس تیلیفونی و خدمات انترنتی۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش آمده است.

او ادعا کرده بود که بهای یک جی بی انترنت از ۲۵۰ افغانی به ۱۱۰ افغانی کاهش یافته است.

بهای خدمات انترنتی در افغانستان نسبت به کشور های همسایه آن به مراتب بلند است

اما رادیو آزادی که با برخی استفاده کنند‌گان انترنت گفتگو کرده، آنان گفتند که یک جی بی انترنت به ۱۴۰ و دو جی بی به ۲۸۰ افغانی داده می‌شود.

شماری دیگر هم گفتند، یک جی بی انترنت به ۱۱۷ افغانی و ۲۰ جی بی به ۱۷۰۰ افغانی داده می شود.

این بسته‌های انترنتی از سوی شرکت‌های مخابراتی مختلف پیشکش می‌شود.

تلاش کردیم با مسئولان شرکت‌های انترنتی در مورد اینکه چرا قیمت انترنت بلند و کیفیت‌ آن پائین است صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

یکی از آنتن های تامین کننده خدمات مخابراتی و انترنتی در افغانستان
یکی از آنتن های تامین کننده خدمات مخابراتی و انترنتی در افغانستان

اما عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان می‌گوید، تلاش‌هایشان را برای بهبود کیفیت انترنت سرعت بخشیده اند.

او به رادیو آزادی گفت:

"بعضی پروسه‌ها برای افزایش کیفیت انترنت اند که کار بالایشان جریان دارد که تکمیل شود همان گونه که قیمت انترنت کاهش یافته، کیفیت آن هم نسبت به گذشته خوب و بیشتر قابل استفاده می‌شود."

ما از وی در بارۀ ده درصد مالیات بر کریدیت کارت‌های شبکه‌های مخابراتی هم پرسیدیم. او گفت که این ده درصد مالیات به گونۀ شفاف در خزانۀ حکومت‌شان جمع می‌شود.

سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان گفت، در سال گذشتۀ خورشیدی حدود ۵ میلیارد افغانی از ده درصد مالیات کریدیت‌ کارت‌ها جمع‌آوری کردند.

درحالی این اظهارات در مورد قیمت و کیفیت انترنت در افغانستان می‌شود که انترنت کشورهای همسایۀ افغانستان کیفیت بالا و قیمت کم دارد.

بر بنیاد معلومات خبرنگار رادیو آزادی، بهای یک جی بی انترنت در پاکستان ۶۲ روپیۀ پاکستانی و بهای یک بستۀ ۱۲جی بی ماهانه ۷۵۰ روپیه است.

شکایت از پائین بودن کیفیت و بلند بودن بهای انترنت در افغانستان تازگی ندارد. این مشکل در زمان نظام جمهوری پیشین نیز وجود داشت و با وجود وعده‌های مقام‌های مسئول، به نظر می‌رسد که این مشکل تا به حال حل نشده است.

XS
SM
MD
LG