لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

زنده گی افغان‌های پناهجو در بیرون از افغانستان با آیندهٔ نا معلوم و دلهرهٔ اخراج به همراه است


تعدادی از افغانهای پناهجو که در انتظار رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود در پاکستان به سر می برند
تعدادی از افغانهای پناهجو که در انتظار رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود در پاکستان به سر می برند

با وصف اینکه حدود دو سال از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان می گذرد، اما هزاران افغان که مجبور به ترک افغانستان شده اند، هنوز هم در برخی کشورها زندگی می کنند و روند انتقال شماری از این افغان ها بسیار کند پیش می رود.

این افغان ها شامل ترجمان ها و کسانی اند که در ۲۰ سال گذشته با نیروهای امریکایی در افغانستان همکاری کرده اند، هزاران تن آنها نتوانسته اند که به ایالات متحده امریکا بروند، یا هنوز هم در حالت اخفا و ترس در افغانستان زندگی می کنند و یا در جاهای دیگر منتظر هستند تا امریکا به سایر کشورها بروند.

همچنان تعدادی از افغان هایی که بطور قاچاقی به اروپا رفته اند با خطر اخراج مواجه هستند.

یک افسر سابق وزارت دفاع جمهوری مخلوع افغانستان که مادر دو کودک است و به خاطر حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده، می گوید:

"شوهرم در ولایت هرات افسر کماندو بود، دوسال می شود که از زنده و مرده اش خبر ندارم، ما با مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می کنیم، از یکطرف خانۀ کرایی، مصارف آب، برق و سایر مخارج، تهدیدات امنیتی از جانب دیگر، باید بگویم که ما آزاد گشت و گزار کرده نتوانسته و جایی به مهمان رفته نمی توانیم. خانم های که در اردوی سابق بودند با مشکلات و دشواری های زیاد دست و پنجه نرم می کنند."

هزاران افغان در جریان برنامه تخلیه از افغانستان به امریکا و کشور های اروپایی منتقل شده اند
هزاران افغان در جریان برنامه تخلیه از افغانستان به امریکا و کشور های اروپایی منتقل شده اند

کمیتۀ بین المللی نجات (IRC) گفته که تا کنون ایالات متحده امریکا ۷۶ هزار افغان را در چارچوب عملیات" متحدان خوش آمدید" پذیرفته است.

روند رسیده گی به پرونده های مهاجرتی افغانها بسیار به کندی به پیش می رود

حکومت بریتانیا نیز گفته، به افغان هایی که با عساکر انگلیسی در افغانستان همکاری کرده اند، پناهندگی می دهد.

براساس گزارش روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، اما بسیاری افغان هایی که از مسیرهای خطرناک خودرا به بریتانیا رسانیده اند، با خطر اخراج مواجه هستند.

این روزنامه با اشاره به زندگی یک پیلوت افغان می نویسد که از ترس طالبان با زن و فرزندانش با یک قایق کوچک به بریتانیا رفته، ولی اکنون مقامات بریتانیایی گفته اند که این خانواده براساس یک سیاست بحث برانگیز مهاجرت، به کشور رواندا در افریقا فرستاده می شود.

تعدادی از افعانهای پناهجو در کمپ ابوظبی - امارات متحده عربی
تعدادی از افعانهای پناهجو در کمپ ابوظبی - امارات متحده عربی

براساس روزنامه، نه تنها بریتانیا به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده، بلکه هر دو حزب در کانگرس امریکا نیز با وصف وعده ها نتوانسته اند با این افغانها کمک کنند.

الکساندریا اوکاسیو کورتز(Alexandria Ocasio-Cortez) یکی از اعضای حزب دمکرات در مجلس نمایندگان امریکا، به روزنامه ایندیپندنت گفته که ایالات متحده برخورد دوگانه بین افغانستان و سایر کشورها دارد.

عساکر سابق افغان مقیم در ترکیه، ایران، پاکستان و سایر کشورها و کسانی که با نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان کار کرده اند، نیز از وضعیت دشوار خود شکایت دارند.

شماری از کسانی هم که تا هنوز در افغانستان باقی مانده اند می گویند که با خطر دستگیری، شکنجه و حتی مرگ روبرو هستند.

XS
SM
MD
LG