لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

سازمان ملل متحد بحث مشورتی تخنیکی را در زمینهٔ محو پولیو در افغانستان برگزار می‌کند


تصویر آرشیف: کمپاین تطبیق واکسین پولیو در کابل
تصویر آرشیف: کمپاین تطبیق واکسین پولیو در کابل

به دنبال ثبت دو مورد تازه فلج اطفال در شرق افغانستان٬ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در نظر دارد بحث مشورتی و تخنیکی را در زمینه یافتن راه های بهتر محو پولیو برگزار کند.

دو مورد جدید فلج اطفال در ماه گذشته در ولایت ننگرهار ثبت شد.

این ادارۀ سازمان ملل متحد می گوید که این بحث مشورتی از تاریخ اول تا چهارم ماه جون برگزار میشود که در آن برنامه های کاری مبارزه با پولیو برای آینده مشخص خواهد شد.

سید کمال شاه، مسئول روابط عامۀ برنامه امحای فلج اطفال در صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، به رادیو آزادی گفت که ادارۀ یونیسف به شدت از ثبت موارد تازۀ بیماری پولیو در افغانستان که ماه گذشته صورت گرفت٬ نگران است:

"موجودیت ویروس پولیو در محیط بسیار نگران کننده است، ثبت دو مورد مثبت این بیماری در شرق افغانستان، طبعاً که نگرانی مردم را افزایش داده و قابل نگرانی هم است زیرا رفت و آمد مردم در داخل افغانستان زیاد بوده، مردم پاکستان هم زیاد سفر می کنند و پاکستان کشوری است که هنوز بیماری فلج اطفال در آن وجود دارد."

سازمان ملل هفته گذشته کمپاین تطبیق واکسین پولیو را در ۲۳ ولایت افغانستان راه اندازی کرده بود
سازمان ملل هفته گذشته کمپاین تطبیق واکسین پولیو را در ۲۳ ولایت افغانستان راه اندازی کرده بود

امسال تنها یک مورد بیماری فلج اطفال در پاکستان ثبت شده، اما در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد آن به ۲۰ مورد می رسید، در حالیکه تعداد واقعات مثبت پولیو در افغانستان در سال گذشته صرف ۲ مورد بوده است.

دو مورد تازه ابتلای اطفال به بیماری پولیو در ولایت ننگرهار ثبت شده است

سید کمال شاه، مسئول روابط عامۀ برنامه امحای فلج اطفال در ادارۀ یونیسف در افغانستان، می گوید که مردم نقش مهم در ریشه کن ساختن فلج اطفال دارند:

"در این مبارزه بر ضد بیماری پولیو یا فلج اطفال، مهمترین نکته همکاری و کمک مردم با برنامه و واکسیناتور ها است. مردم باید همکاری کرده، همه فرزندان شان را واکسین کنند و اگر یک طفل از کمپاین باقی ماند، باید او را به نزدیکترین مرکز صحی برده، نه تنها در برابر فلج اطفال، بلکه را در مقابل سایر بیماری های قابل پیشگیری واکسین کنند."

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور جهان هستند که تاهنوز بیماری فلج اطفال در آنها ریشه کن نشده است.

از سال ۲۰۰۱ میلادی تا اکنون کمپاین های واکسین پولیو(فلج اطفال) در افغانستان بطور کامل اجرا نشده و یکی از دلایل آن جنگ و جلوگیری از کمپاین های واکسیناسیون خانه به خانه، توسط طالبان و سایر مشکلات اجتماعی بوده است.

گرچه تعداد موارد مثبت بیماری فلج اطفال در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۹ مورد می رسیده، اما تعداد موارد مثبت آن در سال ۲۰۲۰ به ۵۶ مورد افزایش یافت که بلندترین رقم از سال ۲۰۰۱ میلادی بوده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG