لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

طالبان: حکومت ما همه شمول است٬ کارشناسان: ادارهٔ طالبان فاقد مشروعیت و تنوع سیاسی است


تعدادی از رهبران حکومت طالبان
تعدادی از رهبران حکومت طالبان

مقام های بلند پایۀ طالبان باری دیگر می گویند که حکومت آنها همه شمول است.

مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست الوزرای طالبان در نشستی در قصر سپیدار در کابل به روز پنجشنبه گفت که در حکومت طالبان افراد از همه اقوام حضور دارند.

اما وی افزود که شامل ساختن افرادی در حکومت که به گفته اش از افغانستان گریخته اند پذیرفتنی نیست.

«اگر معنای همه شمولیت این است که اقوام مختلف در حکومت حضور داشته باشند، آنها در حکومت ما موجود اند.اگر معنای همه شمول بودن این است که افراد از ولایت های مختلف و زون های مختلف در حکومت حضور باشند ، آنها در حکومت هستند و اگر معنای همه شمول بودن این است که چند تن از عناصر مفسد که از افغانستان فرار کرده اند در حکومت شریک شوند این نه به ملت و نه به ما قابل قبول است.»

مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست الوزرای حکومت طالبان
مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست الوزرای حکومت طالبان

بیش از ۲۰ ماه از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می گذرد ، اما حکومت آنها را هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

ایجاد حکومت همه شمول و رعایت حقوق بشری از جمله حقوق زنان و دختران از خواست های عمدۀ جامعۀ جهانی از طالبان است.

ایران بار دیگر از طالبان خواسته است تا حکومت فراگیر تشکیل بدهند

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان نیز در نشست روز پنجشنبه در کابل از ساختار حکومت طالبان دفاع کرد و گفت:

«اکثراً از ما خواست حکومت افغان شمول مطرح می شود. من می گویم که اگر شما حکومت اشرف غنی را افغان شمول می دانید ، سران آن حکومت رفته اند و ۵ تا ۶ صد هزار تن از مامورین اگر رئیسان هستند و یا افسران و حتی اجیران و قراردادیان در جا های خود باقی مانده اند. اگر آن افغان شمول بود پس همه در جای خود مانده اند و یک ملا، طالب و مجاهد کم بود آنها هم شامل شدند و کاملاً افغان شمول شد. اگر مطلب از افغان شمول این باشد که یک وزیر به فرمایش فرانسه ، دیگری به فرمایش امریکا و دیگری به فرمایش بریتانیا باشد ، این افغان شمول را ما کرده نمی توانیم.»

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در این حال محمد اسحق اتمر کارشناس مسایل سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی می گوید که برداشت طالبان از حکومت همه شمول متفاوت است.

« مقامات طالبان فکر می کنند زمانیکه حکومت شان شامل اشخاص و افراد از ولایات مختلف و یا اقوام مختلف باشد این به معنای حکومت همه شمول است و یا اینکه چهره های تکراری نظام گذشته شامل حکومت ساخته شوند این به مفهوم حکومت همه شمول است در حالیکه چنین نیست. حکومت همه شمول به حکومتی گفته می شود که در آن تنوع سیاسی دیده شود و آن حکومت مبتنی بر قانون باشد و از رای مردم آمده باشد.»

در ادامۀ در خواست ها برای ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان ، وزیر خارجۀ ایران به روز پنجشنبه باردیگر از طالبان خواست که حکومت همه شمول ایجاد کنند.

به گزارش رسانه های ایرانی ، حسین امیر عبداللهیان گفته است که تهران حاکمان فعلی افغانستان را به رسمیت نمی شناسد و بر لزوم حکومت همه شمول در این کشور تاکید می کند.

توماس نیکلاسون ، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان دو هفته پیش گفته بود ،برای اینکه حکومت طالبان از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شود، طالبان نخست باید در داخل کشور مشروعیت کسب کنند.

پیش از این وزیران خارجۀ هند ، روسیه و پاکستان در نشست سازمان همکاری شانگهای در ایالت گوا هند خواستار ایجاد حکومتی در افغانستان شده بودند که از همۀ افغان ها نمایندگی کند.

XS
SM
MD
LG