لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

افزایش مهاجرت افغان‌ها به اروپا؛ راه‌های دشوار گذر و پر خطر که پناهجویان می‌پیمایند


قاچاقبران اکثرآ مهاجرین را با استفاده از کشتی های کهنه و از مسیر های پر خطر منتقل می کنند
قاچاقبران اکثرآ مهاجرین را با استفاده از کشتی های کهنه و از مسیر های پر خطر منتقل می کنند

اداره آمار اتحادیه اروپا می‌گوید در ماه فبرروی سال جاری میلادی افغان‌ها از گروه‌های عمده پناهجویان این اتحادیه بوده اند.

این اداره با نشر گزارشی به روز پنجشنبه گفته که در این مدت از مجموع بیش از ۷۶ هزار پناهجوی که به اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده اند٬ بیش از ۹۳۰۰ نفر آن افغان‌ها اند.

این اداره همچنان می‌افزاید که در ماه فبروری سال جاری میلادی بلندترین رقم درخواست پناهنده‌گی کودکان زیر سن قانونی و بدون همراه نیز در این اتحادیه به ثبت رسیده که ۱۰۲۵ کودک افغان در میان ۲۷۴۵ کودک متقاضی پناهنده‌گی در آن شامل است.

در گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا آمده که جرمنی، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا از کشورهای اند که به ترتیب بیشترین متقاضیان پناهنده‌گی را ثبت کرده اند.

گروهی از مهاجرین افغان٬ پاکستانی و سوری در صربستان
گروهی از مهاجرین افغان٬ پاکستانی و سوری در صربستان


یک بانوی افغان که از مسیرهای غیر قانونی خود را به یک کشور اروپایی رسانیده، می‌گوید در راه نزدیک بود کودک سه ماهه‌اش را از دست بدهد.

او که نخواست نام‌اش گرفته شود و بیش از یک سال قبل با همسر و سه کودک‌اش در یک کشور اروپایی پناهنده شده یک خاطره تلخ مسافرت‌اش را با رادیو آزادی چنین در میان گذاشت:

"در یک قسمت راه که رسیدیم دخترکم را در بغل گرفتم هیچ سر و صدا نداشت، فشار دادم‌اش هیچ صدایی نکشید، یکبار چیغ زدم وارخطا شدم دهن‌اش را باز کردم پف کردم، بعد گریه را شروع کرد بخاطر سردی شدید او را یخ زده بود، پشیمان بودم که چرا حرکت کرده ام، اگر اتفاقی بیافتد چه خواهم کرد."

یک بانوی افغان: در راه رفتن به اروپا نزدیک بود کودک سه ماه خود را از دست بدهم


در عین حال یک مادر دیگر افغان می‌گوید، امیر حسنی پسر ۲۴ ساله‌اش نزدیک به دو ماه قبل از ایران عازم ترکیه شد، اما در مسیر این سفر غیر قانونی در نزدیک مرز ترکیه ناپدید شد.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت: "پسر من حدود دو ماه می‌شود که به طرف ترکیه رفته است هیچ از او خبری ندارم، امیدوارم احوال پسرم به زودی زود بیاید، صدایش را بشنوم و خوشحال شوم."

سه ماه قبل حدود نود تن از افغانهای پناهجو در نتیجه غرق شدن کشتی در سواحل ایتالیا جان دادند
سه ماه قبل حدود نود تن از افغانهای پناهجو در نتیجه غرق شدن کشتی در سواحل ایتالیا جان دادند

شمار زیادی از خانواده‌ها و جوانان افغان که عزم سفر غیر قانونی به کشورهای اروپایی دارند بیشتر راه‌های قاچاقی کشورهای ایران و ترکیه را در پیش می‌گیرند.

این سفرها بیشتر به قیمت جان پناهجویان افغان نیز تمام شده است.

هرچند اداره آمار اتحادیه اروپا در گزارشش توضیح نداده که این متقاضیان پناهندگی افرادی اند که به گونه قانونی به این اتحادیه رفته اند یا غیر قانونی، اما ذاکره حکمت فعال در بخش امور مهاجرت می‌گوید برای جلوگیری از سفر افغان‌ها در مسیر های غیر قانونی و پر خطر، نیاز است تا اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر سهولت سفرهای قانونی و مهاجرتی را فراهم کنند.

بانو حکمت به رادیو آزادی گفت:

"باید راه‌های قانونی باز شود، خصوصاً وضعیت افغانستان خوب نیست و مردم می‌خواهند از آن‌جا بیرون شوند، حداقل «اتحادیه اروپا و سایر کشورها" شرایط راه‌های قانونی و تقاضا و صدور ویزه را فراهم کنند تا مردم بتوانند با دریافت ویزه قانونی سفر کنند، به این طریق از رفتن به راه‌های پر خطر که باعث مرگ اشخاص می‌گردد، جلوگیری می‌کند."

در همین‌حال، بر اساس یک گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بیش از ۴۵ هزار افغان در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ در کشور های اروپایی درخواست پناهنده‌گی کرده اند.

«یو، ان، اچ، سی، آر» همچنان گفته که از سال ۲۰۲۱ میلادی ۱،۶ میلیون افغان به کشور های همسایه نیز رفته اند.

لاری که در آن هژده تن از افغانهای پناهجو در بلغاریا جان دادند
لاری که در آن هژده تن از افغانهای پناهجو در بلغاریا جان دادند

به اساس گزارش‌ها پس از حاکمیت دوباره طالبان شماری از افغان‌ها به دلیل تهدیدات، بی‌کاری، موانع تحصیلی و برخی مشکلات دیگر افغانستان را ترک می‌کنند.

بیشتر این مهاجرت‌ها به گونه غیر قانونی صورت گرفته و در نتیجه آن هزاران افغان در سال‌های گذشته جان‌های شان را از دست داده اند.

حوادث اخیر از جمله غرق شدن بیش ازنود افغان پناهجو در سواحل ایتالیا سه ماه قبل و جان باختن ۱۸ افغان دیگر به دلیل کمبود اکسیجن در یک لاری در بلغاریا در همین زمان، مثال‌های تکان دهندۀ از مسیرهای پر خطر مهاجرت‌های غیر قانونی اند.

XS
SM
MD
LG