لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

یک مقام بریتانیایی: طالبان با وضع محدودیت‌ها زنان را از جامعه حذف می‌کنند


آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل

مروه دانشجوی پوهنتون کابل می‌گوید که ممنوعیت‌های طالبان بر زنان مشکلات زیادی را برای آنان به بار آورده است.

او گفت که او و دوستانش بر علاوۀ مشکلات اقتصادی، مشکلات روانی را نیز تجربه می‌کنند.

مروه به رادیو آزادی گفت:
"در تمام کشورهای دنیا حتی اطفال زیر سن در حال یادگیری هستند. ما در خانه نشسته هستیم، اجازۀ بیرون رفتن را نداریم، اجازۀ درس را نداریم، در بیرون نمی‌توانیم موبایل استفاده کنیم، حق نداریم کار کنیم و از تمام حقوق خود محروم هستیم."

در همین حال دلارام، یک تن از دانشجویان دیگر می‌گوید که دختران و زنان از حقوق اساسی‌شان محروم شده اند

او به رادیو آزادی می‌گوید:
"متاسفانه دختران از کار و تحصیل محروم شدند. به مروز زمان این ممنوعیت‌ها فشارهای روانی را بر دختران ایجاد کرده که اضرار و عواقبش را دختران به مرور زمان خواهند دید."

در همین حال یکی از زنان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت، به دلیل ممنوعیت کار اکنون خانه نشین شده است.

او می‌گوید که تنها چالش زنان مشکلات اقتصادی و روحی نیست: "من با مشکلات زیادی روبه‌رو هستم. مشکلات اقتصادی، مشکلات روحی، مشکلات سفر بدون محرم و حجاب اجباری همۀ این‌ها نمونۀ آن است، مانند یک زندانی در خانه هستم."

این در حالیست که ایما لوگان، نمایندۀ بریتانیا در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) گفته که محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان، زنان و دختران افغان را از جامعه حذف می‌کند.

بانو لوگان روز جمعه در بیانیه‌ای در این سازمان بیان داشته که هیچ کشور دیگری با زنان چنین رفتار نداشته و ممنوعیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان مبنای "دینی" ندارد.

او افزوده که این ممنوعیت‌ها سلامت روان دختران و زنان را با خطر روبه‌رو می‌سازد و بریتانیا از طالبان می‌خواهد که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از حقوق بشر همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی حمایت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که حقوق تمام افغان‌ها در چارچوب شریعت اسلام تأمین است و محدودیت‌های اخیر بر زنان و دختران موضوع داخلی افغانستان است.

طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران وضع کردند که واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است.

ممنوعیت کار زنان در اداره‌های دولتی و غیردولتی به استثنای چند ادارۀ محدود، بسته شدن دروازۀ مکتب‌های بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها و ممنوعیت سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی از مهمترین محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران وضع کردند.

XS
SM
MD
LG