لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

ملل متحد: وضع محدودیت ها بر زنان افغان حذف سیستماتیک آنها از جامعه است


افراد طالبان با شلیک های هوایی زنان معترض در کابل را متفرق می کنند. عکس از آرشیف
افراد طالبان با شلیک های هوایی زنان معترض در کابل را متفرق می کنند. عکس از آرشیف

بخش زنان سازمان ملل متحد، مبارزه برای حقوق زنان در همه جهان را کار دشوار می‌داند، اما می‌گوید، نسبت به هرجای دیگر، زندگی در افغانستان وابسته به مبارزه‌های آن‌ها است.

این سازمان برای حمایت از دختران و زنان افغان، در یک اعلامیه که روز دوشنبه آن را در وب‌سایتش منتشر کرده، به محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان اشاره کرده و می‌نویسد، هدف از صدور فرمان‌های شدید از سوی طالبان در دو سال گذشته، حذف زنان به گونهٔ سیستماتیک از زندگی اجتماعی است.

در اعلامیه ممنوعیت بر کار زنان در اداره‌های غیردولتی نه تنها یک کار نادرست خوانده شده، بلکه ضمناً پایان زندگی، خلاف ارزش‌های خوانده شده که به گفتهٔ این سازمان جامعهٔ جهانی به اساس آن استوار است.

حکومت طالبان به ادامهٔ ممنوعیت تحصیل، کار، فعالیت سیاسی و اجتماعی بر زنان و دختران افغان، در ماه اپریل زنان افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل متحد منع کرد.

بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید، محدودیت‌های وضع شده بر زنان از سوی طالبان، این سازمان را متاثر کرده است، اما تعهد آن‌ها با دختران و زنان افغان مانند همیش قوی است.

این اداره افزوده است، در هیچ کشور دیگر جهان ماموریت و دلیل وجودی آن‌ها با این همه چالش‌ها مواجهٔ نیست که در افغانستان است. زنان سازمان ملل متحد اما تأکید کرده که باز هم تا زمانی در افغانستان می‌مانند و به تلاش‌های‌شان ادامه می‌دهند که اقدامات‌شان بالای زندگی زنان و دختران تاثیر مثبت داشته باشد.

بخش زنان سازمان ملل متحد همچنان گفته است که مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان، تنها برای دختران و زنان افغان نیست، بلکه این مبارزه برای حقوق هر زنی در جهان است که بخاطر زن بودنش بالایش ظلم شده و خاموش ساخته شده است.

اما شماری از فعالان حقوق زنان در افغانستان از سازمان ملل متحد می‌خواهند که برای حفظ حقوق زنان و دختران در افغانستان به جای حرف وارد عمل شود.

یکی از زنان فعال که به علت مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید:
"قسمی که نیاز است باید عمل کنند و از صلاحیتی که دارند استفاده کنند، استفادۀ آن‌ چنانی از آن نمی‌کنند، بسیار ضعیف عمل می‌کنند، قسمی که زنان به حمایت‌شان نیاز دارند، آن‌ها حمایت نمی‌کنند."

ازیتا نژند، از دیگر فعالان حقوق زن نیز ادعا می‌کند که تا هنوز برای حفظ حقوق زنان هیچ گام عملی برداشته نشده است:
"سازمان ملل متحد به جای این که بیاید و تصمیم‌شان را تغییر بدهند، باید یک تصمیم جدی بگیرند، این تصمیم باید به نفع زنان افغان باشد، ما از سازمان ملل متحد برای منافع حقوق زنان هیچ چیزی ندیدیم."

این ادعاها و انتقادها در حالیست که سازمان ملل متحد دو بار هیئت بلندپایۀ خود را برای گفت‌وگو با حکومت طالبان در مورد حمایت از حقوق دختران و زنان افغان به افغانستان فرستاده است، اما ظاهراً تلاش‌ها و مذاکرات‌شان نتیجه‌ای نداشته است.

همچنان سازمان ملل متحد به تاریخ اول و دوم ماه جاری میلادی نشستی را در بارۀ بررسی وضعیت افغانستان در دوحه برگزار کرد.

در کنار این، مقام‌های دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز بارها با مقام‌های طالبان در این باره دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG