لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

ثناالله: حکومت طالبان گفته طالبان پاکستانی را از نزدیکی‌های خط دیورند بیرون می‌کند


شماری از جنگجویان گروه طالبان پاکستان (تی تی پی) در وزیرستان جنوبی. عکس از آرشیف
شماری از جنگجویان گروه طالبان پاکستان (تی تی پی) در وزیرستان جنوبی. عکس از آرشیف

رانا ثناالله وزیر داخلهٔ حکومت پاکستان می‌گوید، حکومت طالبان به آن‌ها گفته‌ که طالبان پاکستانی را از ساحات خط دیورند دور ساخته و به مناطق دیگر افغانستان می‌فرستد، موضوعی که حکومت طالبان تا به حال آن را رد و یا تأیید نکرده است.

راناثناالله در گفت‌وگویش با صدای امریکا افزوده است، حکومت طالبان این موضوع را دو ماه پیش مطرح کرده بود.

وزیر داخلهٔ پاکستان گفته است، افراد مسلح تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) از خاک افغانستان به پاکستان می‌روند و در آنجا ناامنی ایجاد می‌کند، آنچه که طالبان همواره آن را رد کرده است.

در مورد گفته‌های وزیر داخلۀ پاکستان از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما او پاسخ روشنی در این مورد ارائه نکرد.

او به رادیو آزادی گفت:
"ما هر از گاهی با جانب پاکستانی دیدار می‌کنیم ما این را گفتیم که از خاک افغانستان به ضد کشورهای دیگر استفاده نمی‌شود و ما اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان به ضد پاکستان یا کشور دیگری استفاده شود، در این مورد همه گام‌های را که مهم است می‌برداریم."

پاکستان اخیراً بخاطر فعالیت تحریک طالبان پاکستانی شاهد ناآرامی‌های زیادی بوده است.

راناثنالله وزیر داخله پاکستان
راناثنالله وزیر داخله پاکستان

پیش از این رانا ثناالله وزیر داخلهٔ پاکستان ادعا کرده بود که بیشتر حملات بر پاکستان از افغانستان طرح‌ریزی می‌شود.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان نیز گفته بود، هرچند حکومت طالبان تعهد کرده که از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده نخواهد شد، اما به ادعای او، تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) حملات را بالای برخی از اهداف در پاکستان از افغانستان برنامه‌ریزی می‌کند. ادعایی که همواره از سوی طالبان رد شده است.

احمد خان اندرابی، آگاه امور امنیتی می‌گوید، حکومت پاکستان می‌خواهد به جامعهٔ جهانی ثابت کند که افغانستان پناگاه امن هراس‌افگنان است.

او افزود، اگر طالبان واقعاً آن ‌گونه که ادعا می‌کنند با این گروه همکاری ندارند، پس به گونۀ واضح به جهان اعلام کنند:
"به سازمان ملل متحد به گونۀ آشکار اعلام کنند که آن‌ها هیچ‌گاهی با این گروه همکار نیستند و نه هم در امور داخلی آن‌ها مداخله می‌کنند، اگر امارت اسلامی واقعاً به این اعلام‌های که به کشورهای همسایه و منطقه می‌کند، پابند است، پس زمانی که هیئتی از پاکستانی می‌آید در هیچ بحثی به هدف آشتی با تی تی پی شرکت نکند."

این در حالیست که نزدیک به دوماه پیش امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان گفت، حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی باید برای صلح و به پایان رساندن جنگ به گفت‌وگو‌های خود ادامه بدهند.

حکومت طالبان در افغانستان تا اکنون دوبار در گفت‌وگوها‌ی صلح میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی میانجی‌گری کرده، اما این تلاش‌ها موفق‌آمیز نبوده است.

هر از گاهی میان هر دو طرف آتش‌بس صورت گرفته، اما آتش‌بس دوباره نقض شده است.

XS
SM
MD
LG