لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

انستیتوت مطالعات صلح پاکستان: تداوم حملات سبب تهدید ثبات سیاسی و اقتصادی می‌شود


یک موتر تخریب شده در اثر یک حمله بمبی در کویته پاکستان November 30, 2022
یک موتر تخریب شده در اثر یک حمله بمبی در کویته پاکستان November 30, 2022

انستیتوت مطالعات صلح پاکستان مستقر در اسلام آباد به روز پنج‌شنبه با نشر گزارشی گفته است که از اگست ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۳ حملات هراس افگنی در پاکستان افزایش یافته است.

در گزارش آمده که این افزایش نسبت به زمان پیش از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان غیرمعمول بوده است.

به اساس گزارش تعداد تلفات هم به گونهٔ قابل توجهی افزایش یافته به طوری که از ۱۵ اگست الی اپریل ۲۰۲۱ شمار کشته شدگان در حملاتی که هراس افگنانه خوانده شده، ۱۳۸ درصد بوده است.

گزارش افزوده است که ۹۲ درصد این حملات در ایالت خیبر پختونخوا و ۸۱ درصد آن در ایالت بلوچستان صورت گرفته است.

در گزارش گفته شده که تداوم چنین سطح از ناامنی در طولانی مدت، سبب تهدید ثبات سیاسی و اقتصادی خواهد شد.

در گزارش انستیتوت مطالعات صلح پاکستان همچنان آمده است که طالبان افغانستان از مسئله تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) فاصله گرفته‌اند که این از نگرانی‌های اصلی پاکستان است.

به اساس گزارش طالبان افغان در مورد نصب سیم خاردار در خط دیورند و مرز پاکستان موقف ملی گرفته‌اند که به همین علت هرازگاهی ناامنی و درگیری‌ها در مرز رخ می‌دهد.

اما حکومت طالبان می‌گوید که افزایش ناامنی‌ و حملات هراس‌افگنانه مسئله داخلی پاکستان است که باید توسط خودشان حل و فصل شود و به افغانستان ربطی ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی بیشتر گفت: "این مسائل ربط به افغانستان ندارد، مسئله‌ای خود پاکستان است که در همان کشور باید حل شود، امارت اسلامی به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند، در این مسئله بسیار جدی است، و از طرف ما کدام خطر متوجه پاکستان نیست.»

اما کارشناسان سیاسی به این باور اند که طالبان به جای تعهد باید در عمل اقدام کنند و نگرانی‌های کشورها در مورد تهدید هراس‌افگنی از سوی افغانستان را برطرف کنند.

صلاح الدین سعیدی آگاه امور سیاسی مسئله را اینگونه تحلیل می‌کند:
"طالبان یا بخشی از طالبان تعهداتی را می‌دهند که از خاک افغانستان علیه همسایه‌ها استفاده نخواهد شد. تعهد خوب است، اما من به این باور هستم که طالبان این توانایی را ندارند، و پاکستان نیز این را می‌داند، تنها تعهدات کفایت نمی‌کند."

آقای سعیدی همچنان افزود که پاکستان هراس دارد که تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) طالبان افغان را به عنوان نمونه یا مثال برای خود شان قرار دهند و در صدد به دست گرفتن قدرت در پاکستان شوند.

در کنار نگرانی ها از جانب طالبان پاکستانی، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از بیست ماه گذشته، به نظر می‌رسد که شاخه ولایت خراسان وابسته به گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش هم فعالیت هایش را افزایش داده است.

اما طالبان همواره خطر داعش را کم اهمیت جلوه داده اند.

ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده نیز توسط طیاره بی‌سرنشین از سوی امریکا در آخر ماه جولای ۲۰۲۲ در شهر کابل کشته شد.

طالبان از حضور ظواهری اظهار بی خبری کردند. اما این خبر به نگرانی های امنیتی برخی از کشورها از همسایگی افغانستان و منطقه گرفته تا ذینفعان فراتر از منطقه افزود.

XS
SM
MD
LG