لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

نشریه دیفنس پُست: طالبان و گروه داعش مفکورهٔ مشترک بنیاد گرایی اسلامی دارند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نشریه دیفنس پُست

  • نشریه دیفنس پُست به کشته شدن نثار احمد احمدی سرپرست والی طالبان در بدخشان تمرکز کرده است.

به گفتۀ مقام های طالبان، احمدی صبح سه شنبه در حمله انتحاری کشته شد. گزارش شده که بمب در داخل یک موتر جا به جا شده بود.

معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که موتر حامل این مقام طالبان در ساحه چهارراهی محکمه در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان هدف قرار گرفت.

مقام های طالبان در مورد اینکه کدام گروه در عقب این رویداد بوده است٬ چیزی نگفته اند.

دیفنس پُست می نویسد که وضعیت امنیتی پس از حاکمیت دوباره طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، بهبود یافته؛ اما در مطلب آمده که گروه داعش هنوز هم افغانستان را تهدید می کند.

در ادامه آمده که فرمانده امنیه طالبان در بدخشان در ماه دسمبر سال گذشته در یک حمله کشته شد و مسئولیت آن را داعش پذیرفت.

به نوشته دیفنس پُست، طالبان و گروه داعش مفکوره مشترک بنیاد گرایی اسلامی دارند؛ اما تفاوت در این است که به باور نشریه، داعش در پی ایجاد خلافت در سرتاسر جهان است و طالبان تنها به افغانستان تمرکز می کنند.

در مطلب آمده که داعش پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، صد ها تن را در حملات مرگبار کشته است و در واقع تلاش کرده تا حکومت طالبان را به چالش بکشد.

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست به این پرداخته که انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان این کشور به توافق رسیده تا آنها اسناد محرمانه مربوط به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه آگست ۲۰۲۱ را مشاهده کنند.

به نوشته روزنامه، این کمیته گفته است که مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، توافقی را با بلینکن به دست آورده که به هر یک از اعضای این کمیته اجازه می دهد تا اسناد و پاسخ وزارت خارجه امریکا به آن را مشاهده کنند.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ۵۱ عضو دارد.

واشنگتن پُست می نویسد که جمهوریخواهان و برخی دموکرات ‌ها استدلال می کنند که هیچگاه گزارش کاملی از عملیات انتقال از میدان هوایی کابل در اگست سال ۲۰۲۱ ارائه نشده است.

در جریان این عملیات، ۱۳ نظامی امریکایی و اضافه از ۱۷۰ غیرنظامی افغان در مرگبار ترین حمله انتحاری ۲۰ سال گذشته در افغانستان کشته شدند.

جوبایدن، رئیس جمهور امریکا همواره از خروج نیروهای کشورش از افغانستان دفاع کرده است.

XS
SM
MD
LG