لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

درگیری مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی مردم ولسوالی کنگ را هراسان کرده است


شماری از نیروهای طالبان در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز - عکس از آرشیف
شماری از نیروهای طالبان در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز - عکس از آرشیف

"همین راکت پرانی‌ها و تیراندازی هایی که اینها می‌کردند مال و مواشی ما هم از بین رفت، از خودم نزدیک پنج گوسفند بود که از بین رفتند."

خدای رحیم از درگیری تقریباً دو هفته قبل بین جنگجویان طالبان و مرزبانان ایران ترسیده است.

او در قریه ماککی ولسوالی مرزی کنگ ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان زندگی می‌کند. او از تاثیر درگیری بر زندگی خود و همسایگانش به رادیو آزادی بیشتر می‌گوید:
"ما نمی فهمیم زن بچه خود را کجا ببریم؟ بچه‌های همسایه ما هم زخمی شده بودند. از ترس همان جنگ خانه‌های خود را رها کرده بودند، رفته بودند به شهر. داخل شهر هم زندگی نمی شود، نمی فهمیم چه کار کنیم؟"

خیرالله باشنده دیگر ولسوالی کنگ نیمروز نگرانی مشابهی دارد:
"ما خیلی خسارات و صدمه دیده ایم، گوسفندان ما کشته شده، خانه‌های ما چپه شده، بچه‌های همسایه ما زخمی شده اند ما اینجا آرامش نداریم، ما آدم‌های غریب هستیم آمدیم کنج این ولایت افتاده ایم که غریبی و زندگی خود را کنیم اگر این مشکلات که هر روز جنگ باشد و مرمی و راکت بالای ما باشد ما نمی توانیم زندگی کنیم."

در درگیری بین مرزبانان ایرانی و طالبان در آخرهای ماه می، طرف‌های درگیر اعلام کردند که یک عضو نیروی طالبان و یک مرزبان ایرانی کشته و دو تن دیگر از مرزبانان ایرانی زخمی شدند. دو طرف یکدیگر را به آغاز تیراندازی مقصر دانسته اند.


برخی از فعالان مدنی در نیمروز می گویند که برای هراس مردم از درگیری‌های دیگر در مرز مشترک، باید مشکلات از طریق گفتگو حل فصل شود.

پیشنهاد ثریا محمدی از فعالان محلی در نیمروز این است:
" آثار فیزیکی، روحی و روانی خیلی بدی سر مردم همان منطقه گذاشته مخصوصاً کسانی که در همان ولسوالی زندگی می‌کنند باعث شده یک نوع ترس و وحشت بین آنان به وجود بیاید. طبعاً اگر مسئله و یا مشکل بین دو کشور ایجاد می شود، آنها باید از طریق راه‌های دیپلماتیک و از طریق گفتگو و مذاکره مشکلات خود را حل کنند نه اینکه دست به زور فیزیکی و خشونت بزنند، تا باعث شود که به مردم بیگناه آسیب برسد."

خبرگزاری مهر ایران روز شنبه به نقل از قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروهای پولیس ایران نوشت که ایران آمادۀ آموزش نیروهای مرزی طالبان برای درک پروتوکل‌های مرزی است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که مرزبانان ایرانی نیز باید آموزش ببینند.

این درگیری‌ها و تنش‌های لفظی اندکی پس آن آغاز شد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سفری به ولایت سیستان و بلوچستان حدود دو هفته پیش هشدار داد که طالبان حقابه ایران را بدهند.
رئیسی به طالبان هشدار داده بود که حرف او را بسیار جدی بگیرند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از بیست ماه گذشته، طالبان و مرزبانان ایران چند بار درگیر شده اند.

مردم محلی می‌گویند علت این درگیری‌ها هر چه که باشد زندگی عادی آنان را به هم می‌زند. حال بسیاری از روستاییان ماککی در ولسوالی کنگ خواهان آرامش اند به شمول خدای رحیم:
"خواهش ما از حکومت امارت اسلامی همین است که همین مشکل زودتر حل شود هر روز جنگ و دعوا کنار مرز خانه‌های ما هم همین جاست زندگی ما بیشتر از این لطمه نخورد."

XS
SM
MD
LG