لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

انستیتوت صلح امریکا: گروه داعش در افغانستان تهدید اصلی تروریزم در منطقه است


شماری از جنگجویان داعش. عکس از آرشیف
شماری از جنگجویان داعش. عکس از آرشیف

انستیتوت صلح امریکا می‌گوید شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان تهدید اصلی تروریزم در منطقه است.

این انستیتوت به روز چهارشنبه با نشر گزارش زیر نام "تهدید فزاینده دولت اسلامی در افغانستان و جنوب آسیا" می‌گوید از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، تهدید ناشی از تروریزم در منطقه رشد کرده است.

در گزارش آمده که فعالیت‌های شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان یک تهدید فزاینده، بالقوه و هشدار دهنده برای غرب و شرکای جنوب آسیای آن است.

در ادامه آمده که حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در جنوب آسیا به افغانستان و پاکستان محدود نمی‌شود، بلکه شامل قلمروهای از جمله هند، بنگلادش ، میانمار، مالدیف و سریلانکا می‌شود.

گزارش "تهدید فزاینده گروه دولت اسلامی در افغانستان و جنوب آسیا" گفته که این گروه یک تهدید امنیتی جدی برای حکومت سابق افغانستان بود و اکنون به دنبال ایجاد اختلال در تلاش‌های طالبان برای ساختن حکومت است.

انستیتوت صلح امریکا برای اتخاذ تدابیر مختلف متقابل، از غرب خواهان همکاری محدود در مبارزه با تروریزم با طالبان شده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی گزارش انستیتوت صلح امریکا را تلاش برای مغشوش ساختن اذهان عامه خوانده گفت که گروه داعش در افغانستان تقریباً از بین رفته است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

مجاهد می‌افزاید: "همه افغان‌ها شاهد این استند که امنیت سرتاسری در کشور تأمین است، هیچ گروه خودسر این‌جا وجود ندارد و همچنان داعش که پدیده زمان اشغال امریکا بود از بین رفته و در معرض نابودی قرار دارد. یک درصد و دو درصد اگر باقی مانده باشد تحت کوبیدن و حملات نیروهای امارت اسلامی است."

با آن‌که حکومت طالبان تأکید می‌کند که گروه داعش در افغانستان در حال از بین رفتن است، اما در بیست ماه گذشته به خصوص شاخه ولایت خراسان این گروه مسئولیت حملات خونباری را در شهر های مختلف افغانستان به عهده گرفته است.

در تازه‌ترین مورد سه روز قبل شاخه ولایت خراسان گروه داعش مسئولیت حمله انتحاری بر سرپرست والی طالبان در بدخشان که با راننده‌اش کشته شده، به عهده گرفته است.

پیش ازین داوود مزمل والی حکومت طالبان برای بلخ نیز در یک حمله در مقام این ولایت که مسئولیت آن را نیز داعش بر عهده گرفت، کشته شده است.

از سوی هم اسدالله ندیم آگاه مسایل امنیتی و نظامی می‌گوید تهدید گروه داعش بیشتر متوجه مردم افغانستان است، اما نمی‌تواند تهدیدی برای کشورهای غربی باشد: "درست است که داعش در افغانستان حضور و فعالیت دارد، اما این خطر متوجه مردم افغانستان است ممکن به کشورهای مثل تاجکستان، ازبکستان و قرغزستان خطر از سوی این گروه وجود داشته باشد، اما تهدید آن برای امریکا، اروپا و کشورهای قدرتمند ناتو قطعاً وجود ندارد."

پیش از این جنرال مایکل کوریلا قوماندان قوای مرکزی امریکا گفته که اگر داعش به حملات بر اهداف امریکا و دیگر کشورهای غربی خارج از افغانستان، تمرکز کند در ظرف شش ماه می‌تواند به این توانایی دست یابد.


در عین حال، کشورهای آسیای مرکزی هم از حضور گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

اما حکومت طالبان بارها ادعا کرده که سران و مقام‌های ارشد شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان را در عملیات‌های شان علیه این گروه کشته و یا هم بازداشت کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، حکومت طالبان هفته گذشته ادعا کرد که والی نام‌نهاد گروه داعش برای ولایت لغمان به نام تراب را همراه با یک همدستش در ننگرهار کشته است.

XS
SM
MD
LG