لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

سازمان ملل در مورد تصمیم طالبان برای توقف صنوف درسی اطفال افغانستان٬ ابراز نگرانی کرد


تعدادی از اطفال در ولایت کندهار که در برنامه های آموزشی و صنوف درسی محلی حضور می یافتند
تعدادی از اطفال در ولایت کندهار که در برنامه های آموزشی و صنوف درسی محلی حضور می یافتند

سازمان ملل متحد می گوید٬ در صورتی که روند آموزش در صنوف محلی برای اطفال در افغانستان متوقف شود٬ این حرکت یک گام دیگر به سوی عقب گرد است که افغانستان با آن رو به رو خواهد شد.

استیفان دو جاریک٬ سخنگوی سازمان ملل این مطلب را پس از آن ابراز کرد که به روز پنجشنبه صندوق وجهی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت که ممکن حکومت طالبان فعالیت سازمان‌های بین‌المللی را که در صنف‌های محلی برای کودکان افغان آموزش می‌دهند منع کند.

استیفان دوجاریک در یک نشست خبری این تصمیم طالبان را قابل نگرانی دانست و گفت، همکاران آن‌ها در کابل با مقام‌های طالبان صحبت می‌‌کنند تا بدانند که طالبان چه برنامه یی دارند.

آقای دوجاریک افزود:

"اگر این کار صورت بگیرد، این برای تمام مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران و جوانان در کل برای افغانستان یک گام وحشتناک خواهد بود، تلاش می‌کنیم بیابیم که دقیقاً برنامه چیست، ما چیزی به گونهٔ کتبی و یا رسمی نداریم."

استیفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد
استیفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد

او بار دیگر بر نیاز آموزش تأکید کرد و گفت، آن‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که طالبان زمینهٔ دسترسی به آموزش را برای کودکان و بزرگان تضمین می‌کنند.

این اداره در یک اعلامیه گفته است، اگر طالبان این تصمیم‌شان را عملی کنند، به علت آن فرصت آموزش نیم میلیون دانش‌آموزان که ۳۰۰ هزار آن را دختران تشکیل می‌دهند، با خطر مواجهٔ خواهد شد.

پنجصد هزار کودک در صنوف محلی تنظیم شده اند که ۳۰۰ هزار تن آنان دختران اند

به اساس گزارش خبرگزاری رویترز، یونیسف گفته است، تلاش می‌کنند اطلاعات بیشتر در مورد گزارش‌هایی به دست بیاروند که به اساس آن، رهبران طالبان نمی‌خواهند سازمان‌های خارجی مستقیماً در بخش آموزش دخالت داشته باشند.

یونیسف با همکاری ۱۵ مؤسسه‌ای افغان و ۱۲ مؤسسه‌ای غیر دولتی دیگر در مناطق دور دست افغانستان ۲۱ هزار صنف‌ محلی را ساخته است.

این صنف‌ها در مناطقی‌که مکتب در آن‌جا وجود ندارد، در خانه‌ها و یا حویلی‌های مردم ساخته شده و در آن به کودکان ۶ الی ۱۳ ساله که شامل دختران و پسران می‌شوند، نصاب درسی وزارت معارف تدریس می‌شود.

گفته می‌شود که طالبان می‌خواهند که این مکاتب یا صنوف محلی را به گروه‌های کمک‌کنندهٔ داخلی واگذار کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما نزدیک به یک‌ونیم ماه پیش طالبان در ولایت‌های هلمند و کندهار بیش از ۱۵۰۰ صنف محلی را بستند.

گفته میشود که ملا هبیت الله رهبر طالبان تصمیم توقف صنوف محلی برای کودکان افغانستان را در اجلاسی با روسای معارف ولایات اتخاذ کرده است
گفته میشود که ملا هبیت الله رهبر طالبان تصمیم توقف صنوف محلی برای کودکان افغانستان را در اجلاسی با روسای معارف ولایات اتخاذ کرده است

گزارش‌ها مبنی بر توقف احتمالی فعالیت صنوف محلی در حالی منتشر می‌شود که نزدیک به یک هفته پیش ملا هبت‌الله رهبر طالبان با رؤسای معارف طالبان برای ۳۴ ولایت افغانستان در کندهار دیدار کرده است.

همزمان با این، هیدر بار معاون دیدبان حقوق بشر می‌گوید که سازمان ملل متحد در افغانستان با مشکلات بزرگی مواجه است.

خانم بار روز پنجشنبه در تویتر خود نوشته که اداره‌های سازمان ملل متحد با دادن امتیازات غیر اصولی به خواسته‌های طالبان از جمله منع کار زنان، اکنون خود را در مواجهه با حملات بیشتر آن‌ها به برنامه‌های خود٬ می‌بینند.
طالبان پس از حاکمیت دوبارهٔ‌شان، بر آموزش ابتدایی و پس از ماه دسمبر سال گذشته بر تحصیلات عالی دختران و زنان افغان محدودیت وضع کرده‌اند.
این محدودیت‌ها در داخل و بیرون با نکوهش‌های گسترده‌ای مواجه شده، اما طالبان نه تنها تصامیم‌شان را پس نگرفته اند، بلکه شدیدتر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG