لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

گاردین: مدال های عساکر آسترالیایی که به جنایات جنگی در افغانستان متهم اند پس گرفته میشود


دو تن از سربازان آسترالیایی که تحت ماموریت ناتو در جنوب افغانستان مستقر بودند
دو تن از سربازان آسترالیایی که تحت ماموریت ناتو در جنوب افغانستان مستقر بودند

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در یک مطلبی مربوط به افغانستان نوشته است که ایالات متحده بر روابط تعلیمات نظامی خود با آسترالیا تجدید نظر میکند.

این بررسی در یک زمانی صورت می گیرد که قوای خاص آسترالیا به جرایم جنگی در افغانستان متهم شده اند.

درآغاز این مطلب میخوانیم که ایالات متحده امریکا گفته است که ادعای ارتکاب جنایات جنگی توسط قوای آسترالیا سبب شده است که بر تعلیمات دو جانبه تجدید نظر شود ، اما دو کشور موافقه کرده اند که همکاری امنیتی خود را متوقف نخواهند ساخت.

سفارت امریکا در کانبیرا روز جمعه در پاسخ به سوالی در این مورد گفت که اقدامات آسترالیا در رابطه با سوالهای به میان آمده در این بخش نگرانی ها را از بین می برد.

به نوشته روزنامه گاردین٬ سخنگوی وزارت دفاع آسترالیا گفته بعد از نشر گزارش تحقیقی سرمفتش خاص نظامی این کشور در رابطه به افغانستان، دولت استرالیا برای بررسی اتهامات وارده اقدماتی را آغاز کرده است.

طبق بررسی چهار ساله قاضي پال بریریتون (Paul Brereton) که در اواخر سال ۲۰۲۰ به نشر رسید گزارشهای موثق وجود دارد که ۲۵ عضو کنونی و سابق قوای خاص آسترالیا به کشتن ۳۹ نفر و رفتار نامناسب در افغانستان متهم اند.

نظر به گزارش رسانه های آسترالیائی فرمانده قوای دفاعی این کشور جنرال انگوس کمپبل (Gen Angus Campbell) دستور استرداد مدالهای آن عده عساکر آسترالیائی را صادر نموده که در افغانستان وظیفه داشتند و به کشتار غیر قانونی افراد ملکی و زندانیان متهم گردیده اند.

روزنامه اندین اکسپرس

  • روزنامه اندین اکسپرس چاپ هندوستان در مورد سیکها و هندو های افغان که مشکلات خود را با وزیر خارجه این کشور اس جی شنکر شریک ساخته اند ، مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه٬ بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان این اولین ملاقات سیک ها و هندو های افغان است که با یک مقام هندی صورت گرفته است.

این هندو ها و سیکهای افغانستان گفته اند که در حال حاضر صرف ۲۰ نفر شان در افغانستان مانده و دیگران همه به هند رفته اند .

گفته میشود که ویزه ۱۱ سیک و هندوی دیگر افغان هم صادر شده و بزودی آنها هم به هندوستان خواهند رفت.

اندین اکسپرس می افزاید گروه هندو ها و سیک های افغانستان روز پنجشنبه از وزیر خارجه هندوستان ٬اس جی شنکر٬ خواستند که به آنها ویزه داده شود که بتوانند مکررا به هند داخل شوند و اعضای این گروه بتوانند بین افغانستان و هند رفت و آمد کنند.

به نوشته روزنامه هندوها و سیک های افغانستان در مورد گوردواره ها و درمسال های خود در افغانستان نگرانی دارند.

آنها می خواهند به ۱۵ نفر شان ویزه داده شود که بتوانند بار بار به افغانستان بروند و از محفوظ بودن معابد خو اطمینان حاصل کنند.

بعد از برگشت طالبان به قدرت درافغانستان اقلیت های مذهبی و قومی شکایت دارندکه به مصونیت آنها توجه نمی شود و از این رو اکثریت آنها مجبور شده اند که افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG