لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

واشنگتن پُست: تمثال های تخریب شدهٔ بودا در بامیان منبع درآمد به طالبان شده است


AFGHANISTAN-BUDDHAS/
AFGHANISTAN-BUDDHAS/

روزنامۀ واشنگتن پُست

  • روزنامۀ واشنگتن پُست، تحت عنوان" طالبان که نیاز به پول دارند، روی مجسمه های بودا که با بمب منفجر کردند، تکت گذاشته اند" مقاله ای منتشر کرده است.

مقاله نویس می نویسد که تپۀ سنگی به ارتفاع ۱۲۵ فوت اکنون خالی است، جایی که زمانی بلندترین مجسمه های بودای افغانستان در آن قرار داشتند. طالبان در دور نخست تسلط شان بر افغانستان، این مجسمه ها را تخریب کردند.

روزنامۀ واشنگتن پُست از قول"خیال محمد" یکی از طالبان محافظ این ساحۀ تاریخی می نویسد که این مجسمه ها یکی از نمادهای افغانستان بودند، نباید تخریب می شدند و این مکان، باید بازسازی شود.

در سال ۲۰۰۱ میلادی ملا محمد عمر بنیانگذار طالبان، مجسمه های بودا را خدایان دروغین خواند و برنامۀ نابودی آنها را اعلام کرد.

در حالی که اعتراضات جامعۀ جهانی علیه این حرکت طالبان ادامه داشت، جنگجویان طالبان بر مجسمه های بودا مواد منفجره پرتاب کرده و با مرمی ها بر مجسمه ها فیر کردند و این نمادهای عظیم قرن ششم را درهم شکستند.

حمله بر آثار باستانی منحصر به فرد، جامعۀ بین المللی را تکان داد و طالبان را بیشتر از پیش به حیث افراطگرایان غیرپذیرفتنی در جهان مشهور ساخت.

واشنگتن پُست می افزاید، اما اینک عتیق الله عزیزی، معاون فعلی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، می گوید که مجسمه های بودا برای حکومت آنها اهمیت خاص دارد و بیش از ۱۰۰۰ تن برای حفاظت از آن محل توظیف شده اند.

سیف الرحمن محمدی، رئیس محلی اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان نیز به واشنگتن پست گفته که در سال گذشته ۲۰۰ هزار سیاح که اکثراً آنها افغان بودند از ولایت بامیان دیدن نمودند و هر کدام به طور متوسط ۵۷ دالر امریکایی مصرف کرده اند. به گفتۀ محمدی، توریزم می تواند یک منبع مهم درآمد برای حکومت طالبان باشد.

نشریه آنلاین فیر ابزرور

  • نشریه آنلاین فیر ابزرور بار دیگر مقاله ای را در بارۀ گفتگوها در مورد افغانستان در نشست اخیر هفت کشور بزرگ صنعتی جهان(G20) منتشر کرده می نویسد، زمانی که در ماه گذشته گروه هفت، در شهر هیروشیما در جاپان جلسه کرد، یکی از مهمترین موضوعات، افغانستان بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت.

به عقیدۀ نویسندۀ مقاله، بحران جاری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، طور مثال رفتار طالبان با زنان، فقدان یک حکومت همه شمول و نقض حقوق اقلیت ها، موضوعات مهم برای نگرانی های گسترده تر بین المللی هستند که G7 باید روی آن تمرکز میکرد.

نشریه فیر ابزور می نویسد، اگرچه در این نشست، موضوع افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما واکنش گروه ۷ به بحران افغانستان چندان قوی نبود. شرکت کنندگان نشست علاوه بر انتقاد از رفتار طالبان، روی ادامۀ گفتگو های مستقیم و مستمر با طالبان و حفظ تعادل در مشارکت و محکومیت تاکید کردند که به نوشتۀ فیر ابزور، پیچیدگی واکنش بین المللی را در این وضعیت ناپایدار افغانستان نشان می دهد و پرسش هایی را در مورد تعهد جامعۀ جهانی در قبال افغان ها، مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG