لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

طالبان روند ایجاد « مدارس جهادی» را در افغانستان تشدید کرده اند


تصویر آرشیف: شماری از طالبان نوجوان
تصویر آرشیف: شماری از طالبان نوجوان

یک مقام حکومت طالبان می‌گوید که امسال در پنج ولایت افغانستان "مدارس جهادی" را فعال و طالبان را به آن جذب کرده اند.

این مطلب را شیخ عبدالواحد طارق رئیس عمومی "مدارس جهادی" وزارت معارف حکومت طالبان ابراز کرده است.

درهمین حال٬ دفتر ریاست‌الوزرای حکومت طالبان با بیان این مطلب بدون مشخص کردن نام این ولایات می‌افزاید که مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی و سرپرست ریاست‌الوزرای حکومت طالبان به روز پنجشنبه در دیدار با شیخ عبدالواحد طارق٬ در باره نصاب، فعالیت و ساخت "مدارس جهادی" در افغانستان گفتگو کرده است.

در بیانیۀ دفتر ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در این مورد آمده که سرپرست ریاست‌الوزرای‌‌ با اشاره به اهمیت "مدارس جهادی" گفته در حال حاضر به ایجاد مراکز تعلیمات دینی در افغانستان نیاز است و از این رو حکومت طالبان به ایجاد مراکز معیاری دینی توجه جدی دارد.

در این بیانیه به نقل از شیخ طارق آمده که طرزالعمل نصاب و فعالیت ریاست عمومی مدارس جهادی به زودی عملی می‌شود.

نگرانی های زیادی وجود دارد که تاسیس مدارس جهادی میتواند افراطیت را در افغانستان و منطقه تقویت کند
نگرانی های زیادی وجود دارد که تاسیس مدارس جهادی میتواند افراطیت را در افغانستان و منطقه تقویت کند

سرپرست ریاست‌الوزرای طالبان در این نشست تأکید کرده که در کنار دروس دینی در نصاب مدارس متذکره علوم عصری نیز اضافه شود تا فارغ تحصیلان "مدارس جهادی" توانایی کار در ادارات دولتی را داشته باشند.

خواستیم با شماری از دانش‌آموزان این مدارس و این‌که چگونه در این مدارس آموزش می‌بینند صحبت کنیم، اما حاضر به گفتگو در این مورد نشدند.

در افغانستان حدود ۱۳ هزار مذرسه دینی ثبت شده وجود دارد

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، حکومت طالبان به گونه پیهم در تلاش ساختن مدارس، به خصوص "مدارس جهادی" در این کشور است.

پیش از این وزارت معارف طالبان گفته که در هر ولایت یک مدرسۀ بزرگ جهادی اعمار خواهد کرد.
این وزارت تا کنون در ولایت‌های بامیان، نورستان و پنجشیر "مدرسه‌های جهادی" را افتتاح کرده است.

مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان حین افتتاح "مدرسه جهادی" در ولایت نورستان گفت که در هر ولسوالی ۱۰ مدرسه دینی می‌سازند.

وزارت معارف حکومت طالبان تا کنون شمار تمامی مدرسه‌ها در افغانستان را مشخص نکرده است، اما بر اساس آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۷ از سوی حکومت پیشین افغانستان، در این کشور حدود ۱۳ هزار مدرسه دینی ثبت نشده و نزدیک به ۱۳،۰۰ مدرسه ثبت شده فعالیت داشته اند.

برخی از آگاهان امور باور دارند که مدارس جهادی برای دنبال کردن اهداف مشخص ایجاد می‌شوند.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی مدعی است:

"هر قدر تعداد مدارس دینی زیاد باشد به همان اندازه دروس ساینس و مضامین مثل کیمیا، بیولوژی، تاریخ و جغرافیه ماهیت‌اش را از دست می‌دهد بناً این یک کار شعوری است برای تقویت تروریزم در منطقه و تلاش می‌شود تا پایگاه آن در افغانستان باشد."

مردم می گویند که مدارس دینی باید صرف به آموزش علوم اسلامی اختصاص داده شود
مردم می گویند که مدارس دینی باید صرف به آموزش علوم اسلامی اختصاص داده شود

هرچند شیخ عبدالواحد طارق رئیس عمومی "مدارس جهادی" وزارت معارف حکومت طالبان حین افتتاح "مدرسه جهادی" در بامیان گفته که در این مدارس آموزش‌های جنگی نه، بلکه قرآن‌کریم و حدیث آموزش داده می‌شود، اما تأسیس مدارس، به خصوص "مدارس جهادی" نگرانی‌های در مورد گسترش افراط‌گرایی و آموزش فعالیت‌های نظامی به جوانان را نیز به همراه داشته است.

فضل‌الهادی وزین یکی از عالمان دین می‌گوید مدارس باید به دور از گرایش‌های نظامی فعالیت کنند:

"مدرسه و مکتب باید به دور از گرایش‌های باشد، مدرسه و مکتب جای ترغیب و تمرین به مسایل نظامی و عسکری و آموختن استفاده از اسلحه نیست، خصوصا در این شرایط که در افغانستان نیروهای خارجی وجود ندارد و جنگ پایان یافته و ما نیازمند هستیم تا به سوی امنیت، صلح و آرامی برویم. داخل ساختن مضامین عسکری و نظامی در مدارس و مکاتب کار نادرست است."

حکومت طالبان در حالی بر افزایش و ایجاد مدارس در افغانستان و همچنان در کنار دروس دینی در نصاب مدارس متذکره روی اضافه کردن علوم عصری تأکید می‌کند که از حدود دو سال به این‌سو مکاتب بر روی دختران بالاتر از صنف ششم و در ماه دسمبر سال گذشته دروازه پوهنتون‌ها را نیز بر روی زنان و دختران بسته اند.

به تازه‌گی حتی به سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده اند که دیگر نمی‌توانند در پروژه‌های آموزشی مشارکت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG