لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

افزایش مدارس دینی دخترانه در افغانستان؛ صد ها دختر در این مدارس مصروف درس اند


یکی از مدارس دینی دخترانه در ولایت پروان
یکی از مدارس دینی دخترانه در ولایت پروان

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان تعداد مدارس دینی بیشتر شده است .

در این اواخر یک تعداد دختران متعلم مکتب که طالبان آنها را ازآموزش منع کرده اند به مدارس رو آورده اند.

فرح ١٦ ساله که چهره خود را با چادر پنهان کرده بود به آژانس خبرى فرانسه گفت:

"متاسفانه مکتب ما تعطیل است، اما مدرسه نیز خوب است زیرا که دانش دینی ما را افزایش می دهد."

وى عميقاً نگران است که اجازه مکتب رفتن را ندارد. بنابراین ، خانواده وی تصمیم گرفت تا حداقل به یک مدرسه برود زیرا مدرسه تنها جایی است که درهای آن به روی دختران باز است .

فرح و ديگر دختران که با نام های مستعار با آژانس خبری فرانس پرس صحبت کرده اند ، می گویند که آنها هنوز هم احساس خوشبختیی می کنند که خانواده های شان آنان را حداقل اجازه داده اند تا بخاطر آموزش از خانه خارج شوند.

طالبان مکاتب دخترانه بالا تر از صنف ششم را با تسلط یافتن به قدرت مسدود کرده اند
طالبان مکاتب دخترانه بالا تر از صنف ششم را با تسلط یافتن به قدرت مسدود کرده اند

خبرنگار فرانس پرس در شهر کابل و کندهار به سه مدرسه رفته است . در آنجا استادان مدارس برایش گفته اند که نسبت به سال گذشته در مدارس شاگردان زن دو برابر شده است.

نعمت الله الفت ریس بخش علوم دینی ریاست معارف ولایت کندهار می گوید،حکومت طالبان شب و روز در این مورد فکر میکنند که چه گونه تعداد مدارس را بیشتر افزایش دهند . او دلیل این را چنین بیان میکند:

فرح میخواست حقوق بخواند اما مسدود شدن مکاتب پای وی را به مدرسه علوم دینی کشاند

”تمام پالیسی امارت اسلامی افغانستان این مدارس است بخاطریکه تمام ما از مامور گرفته الی وزیر، حتی شیخ صاحب از مدرسه فارغ شده است. ”

فرح ميخواست حقوق بخواند، اما آرزوى او و تعداد زيادی از دختران ديگر زمانى از بین رفت که طالبان نخست دختران را از آموزش در مکتب ، از صنف ششم الی صنف دوازده هم منع کردند و بعداً پوهنتون ها را به روی شان بستند.

حسنا ، که قبلاً در پوهنتون کندهار محصل بود، اکنون با ۳۰ دختر دیگر در مدرسه قرآن کریم می آموزد .

در کابل ، مقامات طالبان طرح های مختلفی را برای بستن مکاتب دخترانه ارایه می کنند. از این رو نیاز به صنف های جداگانه و یا یونیفورم یکسان دارند . آنها می گویند که در نهایت مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

ملا هبت الله رهبر گروه طالبان
ملا هبت الله رهبر گروه طالبان

رهبر طالبان ملاهبت الله اخوندزاده ، که گفته می شود او و ملا های چهار اطراف اش با آموزش دختران به شدت مخالف استند ، دستور داده است تا صدها مدرسه دیگر در افغانستان ساخته شود.

اما همه علمای دینی مخالف علوم مدرن دختران نیست. عبدالباری مدنی عالم دین است و می گوید:

” در شرایط فعلی علوم عصری یک اولویت است که بخاطر آن باید کار شود چون جهان در حال پیشرفت است که اسلام عقب نماند و علوم دینی را فطرتاً باید آموخته باشیم که اسلام دین ما است و در اولویت قرار دارد. در شرایط فعلی کنار زدن علوم عصری با ملت جفا است و هیچ امکان ندارد که بغیر از علوم عصری به پیش بروند. ”

بسیاری از دخترانی که اکنون به جای مکاتب و دانشگاه ها به مدارس می روند، هنوز هم امیدوارند که روزی موانع بخاطر آموزش شان از بین خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG