لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

واکنش حکومت طالبان به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد


آرشیف - مواد مخدر نوع شیشه ضبط شده که توسط پولیس کابل ضبط شده است.
آرشیف - مواد مخدر نوع شیشه ضبط شده که توسط پولیس کابل ضبط شده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در واکنش به گزارش تازۀ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در ارتباط به کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، بخش‌های از این گزارش را رد کرده و آن را دور از حقیقت خوانده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه در رشته‌توییتی افزایش تولید شیشه در افغانستان و قاچاق آن را به بازارهای جهانی رد کرده و آن را دور از "حقیقت" خوانده است.

در این توییت آمده است که حکومت طالبان بخشی از این گزارش را مبنی بر اینکه ممکن کشت تریاک در سال روان میلادی به دلیل ممنوعیت کشت این گیاه کاهش یابد، تأیید می‌کند.

او ادعا کرده که طالبان متعهد به مبارزه‌ در برابر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در کشو است و اکنون کشت و تولید تریاک به صفر تنزیل یافته است. اما پیش از این طالبان بارها از تخریب مزارع کوکنار در ولایت‌های مختلف گزارش داده اند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از جامعۀ‌ جهانی خواسته که در راستای کشت بدیل تریاک برای دهاقین، درمان معتادین و تورید مواد مخدر در افغانستان با حکومت طالبان همکاری مالی و تخنیکی کند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (یو ان او دی سی) به روز یک‌شنبه در گزارش تازۀ خود استعمال مواد مخدر را بزرگترین تهدید در افغانستان خوانده بود.

این سازمان گفته که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید شده است و در کنار آن این کشور به بزرگترین تولید کنندۀ "شیشه" در منطقه مبدل شده است.

این گزارش افزوده است که افغانستان یکی از تولید کنندگان عمدۀ‌ شیشه در منطقه مبدل شده است.

این در حالی است که نقیب الله دهقان که در ولایت ارزگان تریاک کشت می‌کرد می‌گوید که اگر تریاک نباشد چطور بتواند هزینه‌های زندگی را تأمین کند:
"اگر تریاک نباشد کود و دیگر چیزها قیمت است تنها به گندم هیچ چیز نمی‌شود. مصرف خانواده و خودمان به گندم نمی‌شود. خانواده‌هایی هستند که با کشت تریاک هزینه‌های خود را می‌پردازند. ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که تخم یا بذر بدهند که جاگزین تریاک برای ما فایده داشته باشد."

در همین حال نجیب الله احمدی، آگاه بخش مبارزه با مواد مخدر به رادیو آزادی می‌گوید که کشت کوکنار در برخی از ولایات مانند قندهار، هلمند و ارزگان کاهش یافته است، اما در برخی ولایات همچنان کشت می‌شود.

او اما می‌افزاید که تولید مواد مخدر افزایش می‌یابد که این خود برای کشورهای منطقه قابل نگرانی است:
"کاهش کشت و تولید کوکنار سبب شده تا قاچاقچیان قیمت مواد مخدر را افزایش بدهند و از ذخایر چند سالۀ خود استفاده کرده و عاید خوبی را از آن خود کنند."

حکومت طالبان بارها ادعا کرده که کشت کوکنار را به صفر رسانده، اما بر اساس گزارش‌ها برخی از دهاقین امسال نیز کوکنار کشت کرده اند.

XS
SM
MD
LG