لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

اعضای خانواده های فعالان زندانی: از طالبان می‌خواهیم به مناسبت عید زندانیان را آزاد کنند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

برخی از خانواده‌های که عزیزان شان در بازداشت طالبان بسر می‌بردند٬ توقع دارند تا هرچه زودتر و پیش از فرا رسیدن عید از بند رها شوند.

الکساندرا موستوفایا، همسر مرتضی بهبودی خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل یکبار دیگر تأکید کرد که خبرنگاری جرم نیست و از حکومت طالبان خواست تا شوهرش را به مناسبت عید آزاد کند:

"حالا عید است و زمان آن است که در کنار خانواده‌هایمان باشیم، دعا می‌کنم بتوانم این زمان را با همسر عزیزم مرتضی بهبودی تجلیل کنم او در آستانۀ عیدی قرار دارد که در قید، در تنهایی و دور از خانواده و دوستانش آن را می‌گذراند، آرزو می‌کنم بتوانم به زودترین زمان ممکن او را ملاقات کنم."

مرتضی بهبودی ۵ ماه قبل از سوی حکومت طالبان بازداشت شد، طالبان اتهام او را جدا از وظیفه خبرنگاری‌اش خوانده اند.

مطیع الله ویسا
مطیع الله ویسا

در همین حال خانوادۀ مطیع‌الله ویسا، فعال حق آموزش و رئیس نهاد راه قلم که از ۳ ماه به این سو در بازداشت بسر می‌برد می‌گوید که او جرمی را مرتکب نشده و باید هر چه زودتر از بند رها شود.

یکی از نزدیکان آقای ویسا که نخواست نامش در گزارش گرفته و صدای اش نشر شود به رادیو آزادی گفت آنها تقاضا دارند تا او هرچه زودتر از زندان آزاد شود.

چندین تن از فعالان مدنی در کابل و برخی ازولایات افغانستان در بند طالبان اند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست

حکومت طالبان ویسا را به فعالیت‌های مشکوک ضد نظام‌شان متهم ساخته اند؛ اتهامی که از سوی خانواده ویسا رد شده است.

از سوی هم یک عضو خانواده حسیب احراری شاعر، نویسنده وعکاس که نخواست نامش در گزارش گرفته و صدایش نشر شود به رادیو آزادی ادعا کرد که او به تاریخ اول جون از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده و تاکنون از سرنوشت‌اش خبری نیست و باید هرچه زودتر آزاد شود.

حسیب احراری
حسیب احراری

درعین حال از سرنوشت ذبیح عیار شاعر و نویسنده در ولایت غزنی که در روز اول عید سعید فطر از سوی طالبان بازداشت شده، خبری نیست.

احمد عیار برادر او به رادیو آزادی گفت:

"خواهش ما از امارت اسلامی این است که عیار را رها کند، دومین عید هم فرا رسید بخاطر عید او را آزاد بسازد، اگر آزاد نمی‌سازد بگذارد ما او را ملاقات کنیم، دومین عید است که خانوادۀ ما با ماتم و اندوه می‌گذراند دومین عید آمد اما از سرنوشت زندانی ما هیچ معلومات وجود ندارد که تا کنون در کجا هست و چطور است."

رادیو آزادی، خواست این خانواده‌ها را با ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در میان گذاشت، اما او در این مورد پاسخ نداد.

در پیام ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان که به روز یک‌شنبه به مناسبت عید قربان نشر شده، نیز به مسأله رهایی شماری از زندانیان به مناسبت عید اشاره نشده است.

این در حالیست که ستره محکمۀ حکومت طالبان در عید گذشته اعلام کرده بود که بر اساس حکم ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به مناسبت عید سعید فطر، دستور آزادی ۲۴۶۰ زندانی را صادر و مدت حبس ۴۷۱ زندانی را کاهش داده بود.

خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان به روز یک‌شنبه به نقل از قاری حبیب الله بادار، رئیس زندان‌های طالبان گزارش داده که پس از حاکمیت طالبان بیش از ۱۷۵۰۰ نفر به شمول زنان در سراسر افغانستان به دلایل مختلف جرمی زندانی شده اند.

در همین حال مرضیه جعفری، استاد حقوق و علوم سیاسی در بند بودن افراد را بدون حکم محکمه برخلاف قوانین اسلامی و بین‌المللی وهمچنان برخلاف فرمان اخیر رهبر طالبان در این مورد می‌داند.

"بخاطر احترام به عنعنات و رسوم دینی باید در ایام عید حداقل از وضعیت این افراد زندانی شده فامیل‌هایشان مطلع شوند با آنها دیدار داشته باشند و باید زمینه‌های آزادی آنها فراهم شود."

خانواده های فعالان مدنی انتظار دارند تا رهبری طالبان زندانیان را آزاد کنند٬ اما ملا هبت الله رهبر طالبان در پیام عیدی خود به آزادی این زندانیان اشاره یی نکرده است
خانواده های فعالان مدنی انتظار دارند تا رهبری طالبان زندانیان را آزاد کنند٬ اما ملا هبت الله رهبر طالبان در پیام عیدی خود به آزادی این زندانیان اشاره یی نکرده است

شماری از فعالان مدنی، خبرنگاران و نویسندگان در حالی بدون اعلام شدن اتهام‌شان در زندان طالبان بسر می‌برند که اخیراً رهبر طالبان دستور داده تا هیچ فردی بدون حکم محکمه مجازات نشود.

برعلاوه عالیه عزیزی، رئیس پیشین زندان زنانۀ هرات، رسول پارسی استاد پیشین پوهنتون هرات و برخی فعالان دیگر از جمله کسانی اند که پیش از این از سوی طالبان بازداشت شده اند، اما هنوز از سرنوشت‌شان خبری نیست.

شماری از نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد تا کنون چندین بار از حکومت طالبان خواسته اند تا فعالان جامعۀ مدنی، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر را فوراً آزاد کند.

XS
SM
MD
LG