لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

میدل ایست مانیتور: دیپلومات بلند پایه بریتانوی تلاش کرد طالبان را به نرمش ترغیب کند


رابرت دیکسن شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان در ملاقات با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
رابرت دیکسن شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان در ملاقات با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

نشریه میدل ایست مانیتور

  • نشریه میدل ایست مانیتور در مورد ملاقات یک دیپلومات بریتانوی با مقامات حکومت طالبان مطلبی را به نشر رسانده است.

به نوشته این نشریه٬ شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان٬ رابرت دیکسن٬ روز پنجشنبه در کابل با سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان ٬امیرخان متقی٬ ملاقات کرده و در پهلوی مسایل دیگر٬ روی حقوق زنان و دختران افغان هم صحبت کرده است.

نشریه از قول این دیپلومات بریتانوی می نویسد که گفته است٬ رهبران طالبان به او گفته اند آنها در بخش های مبارزه با مواد مخدر، فساد و نا امنی پیشرفت کرده اند، ولی او به آنها گفته که در مورد حقوق دختران و زنان نگرانی های عمیق دارند.

بعد از برگشت طالبان به قدرت آنها با تدریج زنان را از حقوق ابتدائی و در قدم اول از تعلیم، تحصیل و کار محروم ساختند و دربخش های دیگر هم آنها را از صحنه بیرون کردند.

به نوشته میدل ایست مانتور٬ بعد از برگشت طالبان به قدرت دیکسن بلند رتبه ترین مقامات بریتانوی است که به کابل سفر میکند.

روزنامه واشنگتن اگزامینر

  • روزنامه واشنگتن اگزامینر در مورد یک ترجمان افغان که چند روز قبل در واشنگتن به قتل رسید٬ مطلبی را زیر این عنوان به نشر رسانده است : « او از نظام طالبان زنده برآمد ولی در واشنگتن دی سی کشته شد.

به نوشته روزنامه نصرت احمدیار که با ترجمانی به قوای امریکا در افغانستان زنده گی خود را به خطر انداخته بود، در کوچه های کابل با بیرحمی کشته نشد ، بلکه در جاده های واشنگتن توسط چند جنایتکار نوجوان به قتل رسید.

نامبرده شام دوشنبه بعد از آن که مسافرین را از موتر تکسی اش پیاده کرد در حالی که چهار جوان در اطرافش دیده میشدند هدف قرار گرفت و به ضرب گلوله کشته شد.

در کمره های امنیتی دیده میشود که یک نو جوان به احمدیار نزدیک میشود و نو جوان دیگر او را به فیر تشویق میکند.

این موضوع به دو دلیل در امریکا توجه زیاد را جلب کرده است ، یکی اینکه یک ترجمان نظامیان امریکا در افغانستان که برای نجات خود به امریکا پناه برده در امریکا کشته می شود و دوم اینکه بحث های پیچیده٬ داشتن اسلحه را که از سالها به این سو در امریکا دوام دارد٬ دوباره برسر زبانها می آورد .

احمدیار تقریبا ۲۰ سال برای حکومت امریکا کار کرده بود. او در ده سالگی کار را آغاز کرد تا اینکه ترجمان نظامیان امریکا شد. او بعد از ۱۵ ماه اگست سال ۲۰۲۱با برگشت طالبان به قدرت به امریکا مهاجر شده بود.

XS
SM
MD
LG