لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

نماینده‌گی دایمی افغانستان در ملل متحد وضعیت مهاجرین افغان را مورد بحث قرار داد


تصویر آرشیف: پناهجویان به شمول افغانها با استفاده از راه های دشوار تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکایی برسانند.
تصویر آرشیف: پناهجویان به شمول افغانها با استفاده از راه های دشوار تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکایی برسانند.

نمایندگی دایمی افغانستان در دفتر ملل متحد در جینوا وضعیت مهاجرین افغان را که از راه های غیر قانونی به کشور های اروپایی می روند و با دشواری ها رو به رو می شوند٬ با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در میان گذاشته است.

این نماینده گی می‌گوید، آن عده از افغان‌ها که از راه‌های غیرقانونی می‌خواهند به کشورهای خارجی برسند حین این گونه سفرها با وضعیت نامناسب روبه‌رو شده و حتی به خدمات اولیه دسترسی نمی‌داشته باشند.

محب‌الله طیب، مشاور ماموریت دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جینوا ناوقت روز سه‌شنبه در صفحۀ توییترخود نوشت که در یک نشست دفتر سازمان ملل متحد در جینوا وضعیت افغان‌هایی را که برای رسیدن به کشورهای خارجی راه‌های غیرقانونی را پیش می‌گیرند، با گزارشگر ویژۀ بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در میان گذاشته است:

"تمام معلومات این را نشان می‌دهد که پس از گرفتن افغانستان توسط طالبان، شماری از مردم کشورشان را رها کرده و به مهاجرت رو آورده اند. آنها با این کارشان با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند، آنها تمام خانواده و دارایی‌شان را پشت سر می‌گذارند و به امید یک زندگی خوش و لذت‌بخش رو به مهاجرت می‌آورند، بدبختانه که این منزل آنها با خطرها، تبعیض و سو استفاده‌ها همراه می‌باشد"

به گفتۀ آقای طیب، با آن که این پناهجویان افغان به مقصدشان نمی‌رسند، اما در مسیر راه با بازداشت‌ها، بیرون کردن‌ها و بی‌بهره شدن از حقوق شان روبه‌رو می‌شوند.

لاری حامل مهاجرین افغان در بلغاریا که ۱۸ تن از مهاجرین در آن در ماه فبروری جان دادند
لاری حامل مهاجرین افغان در بلغاریا که ۱۸ تن از مهاجرین در آن در ماه فبروری جان دادند

از سوی دیگر شماری از افغان‌ها که از راه‌های غیرقانونی به کشورهای خارجی رفته اند، از سختی‌های این راه سخن می‌گویند.

یکی از افغانها: من به بلجیم رسیده ام. راه های دشواری را پیمودم لت و کوب را نیز تحمل کردم

عالم خان خوگیانی یکی از این افغان ها است که در سال ۲۰۲۰ به کشور بلجیم رسیده است.

او به رادیو آزادی گفت که رفتن به خارج از راه‌های غیرقانونی بازی کردن با زندگی است.

او می‌گوید، بیشتر کسانی که می‌خواهند خود را از راه‌های غیرقانونی به اروپا یا کشورهای دیگر غربی برسانند، چانس زنده ماندن‌شان بسیار اندک است:

"من خودم ۱۵ روز در کرواسیا و حدود ۴۰ روز در ترکیه زندانی بودم، زمانی که زیاد پیاده‌روی می‌کنی فشار گرسنگی زیاد می‌شود، حالت سخت‌تر از آن این است که پولیس‌های ترکیه و یونان تا سرحد مرگ لت و کوب می‌کنند، طوری لت و کوب می‌کنند که اصلا بالایت رحم نمی‌کنند."

این درحالیست که قبل از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان رفتن به کشورهای خارجی از راه‌های غیرقانونی نیز جریان داشت، اما به اساس گزارش‌های بخش مهاجرت سازمان های بین‌المللی، پس از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ مهاجرت قانونی و غیرقانونی افغان‌ها بیشتر شده است.

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش اخیر خود گفته بود که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ۹.۲میلیون افغان در تمام جهان به گونۀ اجباری بیجاه شده اند که از این تعداد تنها ۸.۲ میلیون‌شان در کشورهای آسیایی و بیشترشان در کشورهای جنوب غربی آسیا مستقر شده اند.

به اساس این گزارش، آمار مهاجرت افغان‌ها در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل آن ۴۳ درصد بیشتر بوده است.

XS
SM
MD
LG