لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

مشکل مهاجرین می‌تواند آینده افغانستان را با دشواری مواجه کند


مایکل کوگلمن کارشناس موسسۀ بین‌المللی تحقیقاتی ودرو ویلسن می گوید، مسئله مهاجرین سوریایی سرخط خبرهای جهان را تشکیل می‌دهد، اما مشکلات مهاجرین افغان نیز در خور توجه است و می‌تواند آیندۀ افغانستان را که امریکا در آن خیلی سرمایه گذاری کرده‌است، با دشواری مواجه سازد.

مایکل کوگلمن روی چهار نکتۀ اساسی در این زمینه مکث می کند:

نخست:

افغانستان بر اساس احصاییه سازمان ملل متحد در زمینۀ مهاجرین سابقۀ طولانی دارد، حدود سه میلیون شهروند آن در کشورهای همسایۀ پاکستان و ایران زندگی می‌کند و در این اواخر پروسۀ مهاجرت از این کشور به سوی مسیرهای تازه افزایش یافته است.

به گفته مایکل کوگلمن احتمال دارد به دلیل بی ثباتی و مشکلات اقتصادی، این جریان بیشتر افزایش یابد.

فلیپ گراندی کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین
فلیپ گراندی کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین

به گفته فلیپ گراندی کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در سال گذشته، صدها هزار افغان خود را به اروپا رسانیده‌اند و در سال جاری میلادی بیش از چهل هزار افغان از طرق بحر به اروپا رسیده‌اند که بعد از سوریه بیشترین تعداد مهاجرین را تشکیل می‌دهند.

دوم:

نسبت افزایش فشارهای حکومت‌های ایران و پاکستان بالای مهاجرین افغان، آنها هم راه اروپا را در پییش گرفته اند.

سوم:

افغان‌های که با استفاده از طرق و مسیرهای خطرناک خود را به اروپا رسانیده‌اند، اکثراً با برخوردهای نامناسب مواجه شده اند. در اوخر سال گذشته میلادی که موج مهاجریان به اروپا به اوج آن رسید، حداقل پنج کشور اروپایی دروازه های شان را بروی افغان ها بستند.

تعدادی از کشورهای اروپایی به شمول جرمنی هم به خاطر بازگشت دوباره افغان‌ها به کشور شان تلاش کرده‌اند. و نکتۀ چهارم اینست که افغانستان توانایی آن را ندارد که افغان‌های که در اروپا پذیرفته نمی‌شوند را بپذیرد.

به گفتهء مایکل کوگلمن نسبت موجودیت فساد گسترده در وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در دروان ریاست جمهوری حامد کرزی، ایالات متحدۀ امریکا مساعدت هایش را به آن خیلی کاهش داده‌است و از جانب دیگر افغان های که سال‌ها قبل از این کشور مهاجر شده‌اند به عودت دوباره به این کشور متمایل نیستند، چون جنگ‌ها در افغانستان ادامه دارد، تلفات افراد ملکی افزایش یافته است و طالبان نیز نفوذ شان را در برخی مناطق گسترش داده‌اند.

مایکل کوگلمن می‌نویسد، با در نظر داشت این نکات پروسۀ مهاجرت افغان‌ها بالای نسل آیندۀ حرفوی این کشور تاثیر نا مساعد خواهد کرد و با وصف این همه، تعدادی زیاد افغان‌ها در مورد اینکه در افغانستان باقی بمانند و یا مهاجر شوند، متردد اند.

XS
SM
MD
LG