لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۰

یک نهاد بریتانوی:با کاهش کشت کوکنار در افغانستان معتادان در بریتانیا به مواد مخدر کیمیاوی رو میآورند


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان

نهاد« تحول در پالیسی مواد مخدر بریتانیا »پنج سناریو را در پیوند به تصمیم حکومت طالبان در زمینه به منع کشت کوکنار پیش بینی کرده است.

سناریوی نخست این است که تصمیم طالبان برای منع کشت کوکنار پایدار نخواهد بود، زیرا با توجه به تجربه سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ میلادی، طالبان از حکم منع کشت کوکنار به عنوان ابزار برای جلب کمکها و همکاری جامعه جهانی استفاده میکند، در حال که با توجه به وابستگی اقتصادی دهقانان به عاید کوکنار، این مسئله میتواند مردم را در برابر حکومت طالبان قرار دهد.

سناریوی دوم این نهاد این است که منع کشت کوکنار در افغانستان دوام خواهد کرد و در چنین حالتی با بلند رفتن قیمت تریاک و هیرویین در بازارهای جهان، کشت کوکنار در کشورهای منطقه ترویج خواهد شد و لابراتوارهای تولید آن نیز ایجاد خواهد شد.

پیش بینی سوم نهاد تحول در پالیسی مواد مخدر این است، در صورتی که کشورهای دیگر نتوانند به تقاضا به مواد مخدر در بازارهای جهان پاسخ دهند، در چنین حالتی سناریوی خطرناک تر این است که معتادان مواد مخدر در اروپا، به ویژه بریتانیا به انواع تازه مواد مخدر، به شمول شیشه و فنتالین رو خواهند آورد.

طالبان کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت افغانستان راه اندازی کرده اند
طالبان کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت افغانستان راه اندازی کرده اند

این نهاد بریتانیایی نوشته که فصل خزان امسال ثابت خواهد کرد که آیا طالبان در منع کشت کوکنار جدی اند و یا خیر و به گفته این نهاد، تا (۱۸) ماه دیگر تاثیرات کاهش در تولید هیرویین در افغانستان بر بازارهای جهانی روشن خواهد شد.

بر بنیاد ارزیابی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از هشتاد در صد هیرویین جهان در این سال از تریاک افغانستان تولید شده بود.

نهاد بریتاوی چندین سناریو را در پیوند به اقدام طالبان در زمینه منع کشت کوکنار پیش بینی کرده است

تحقیقات نهادهای صحی بریتانیا نشان میدهد که در این سال از چهل تا (۴۵) فیصد هیرویین مصرف شده در این کشور از تریاک افغانستان تولید شده و به بریتانیا قاچاق شده بود.

امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان هنگام سخنرانی در یک اجتماع در کابل تایید کرده که افغانستان در بیست سال گذشته بزرگترین کشور صادر کننده مواد مخدر در جهان بوده است:

" افغانستان که به سطح جهان بزرگترین کشور تولید کننده تریاک و هیرویین بود، این هم بخشی از اقتصاد بود. امروز که معتادان را جمعآوری میکنید و مانع کشت کوکنار میشوید، طبعاً اقتصاد زیان میبیند."

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

بر بنیاد گزارشهای سازمان ملل متحد، در بیست سال گذشته بیش از هشتاد درصد تریاک افغانستان از هلمند به دست میآمد و طالبان بر بیشترین اراضی در این ولایت کنترول داشتند.

متخصصان مبارزه با مواد مخدر با توجه به گسترده گی مشکل اعتیاد در جهان، کاهش به یک باره گی کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را خطرناک میدانند.

سید نجیب الله احمدی، رئیس پیشین سروی مواد مخدر وزارت داخله افغانستان میگوید، با کاهش کشت کوکنار در افغانستان، نیاز است تا تقاضا به مواد مخدر در جهان را کشورهای دیگر منطقه رفع سازند:

"تقاضا به مواد مخدر در کشورهای منطقه و فرا منطقه وجود دارد، اگر افغانستان جلو کشت کوکنار را بگیرد، کدام کشور دیگر باید قربانی بدهد

تا به نیازمندی این تعداد معتاد در جهان پاسخ دهد و به آنان مواد مخدر را عرضه کند."

هرچند تا حال سازمان ملل متحد و حکومت طالبان نتایج سرویهای شان در رابطه به کشت کوکنار در سال روان را نشر نکرده اند، اما سرویهای تخمینی برخی نهادها نشان میدهد که کشت کوکنار در افغانستان به قدر قابل ملاحظه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، برخی نهادهای بین المللی هُشدار داده اند که با توجه به وابستگی اقتصادی دهقانان به کشت کوکنار، در نبود برنامه های انکشافی از سوی حکومت طالبان، منع کامل کشت کوکنار میزان فقر را افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG