لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

رئیس کمیتهٔ دفاعی پارلمان بریتانیا از اظهارات خود در ستایش از طالبان٬ عذر خواهی کرد


توبیاس ایلوود رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا
توبیاس ایلوود رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا

پس از انتقاد ها از نشر ویدیو و اظهارات توبیاس ایلوود رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا و وزیر دفاع پیشین این کشور در ستایش از برخی عملکردهای طالبان، او با حذف این ویدیو از تویتر اش نشر آن را اشتباه خوانده و از طرز بیان‌اش در این مورد عذرخواهی کرده است.

او در توییتی تازۀ به روز پنجشنبه نوشته که همیشه به این باور بوده که سیاست شامل جسارت برای کشف راه حل‌های پایدار و طولانی مدت است و به گفته او مهم نیست چقدر چالش برانگیز باشد.

اما توبیاس ایلوود یکبار دیگر از دیدگاه‌اش در مورد تعامل دیپلوماتیک با طالبان دفاع کرده نوشته که فراخوان "ساده" او برای این بود که سفارت‌شان را دوباره در کابل بازگشایی کنند و استراتژی مستقیم‌تری برای کمک به ۴۰ میلیون نفری که به گفته او به حال خود رها شده اند، دنبال شود.

او در اظهارات روز پنجشنبه‌اش که بیشتر همان گفته‌هایش است که در ویدیوی قبلاً نشر شده با اشاره به افزایش محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان استدلال کرده که فریاد از دور، پس از ترک ناگهانی افغانستان در سال ۲۰۲۱، کارساز نیست.

اظهارات توبیاس ایلوود با واکنش های گسترده یی رو به رو شده و حتی همکاران وی نیز از آن متعجب شده اند

هرچند ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با بازنشر ویدیو توبیاس ایلوود از ارائه گزارش "مثبت" او قدردانی کرده بود، اما این مسئله با واکنش‌های تند از داخل و خارج بریتانیا روبه‌رو شد.

شهرزاد اکبر رئیس سازمان حقوق بشری رواداری
شهرزاد اکبر رئیس سازمان حقوق بشری رواداری

شهرزاد اکبر رئیس سازمان حقوق بشری رواداری در صحبت با رادیو آزادی اظهارات توبیاس ایلوود در مورد افغانستان را غیر واقع‌بینانه و ناقص می‌خواند:

"برای من واضح نیست که آیا به دلایل مشخص سیاسی او این کار را کرده و یا این‌که از روی ساده لوحی، از این لحاظ بسیار مهم است زمانی‌که سخنرانی یا اعلامیه داده می‌شود که یک تصویر غیر واقعی را از وضعیت ارائه می‌کند این افراد به چالش کشیده شوند تا مجبور شوند در تحلیل خود تجدید نظر کنند."

اظهارات توبیاس ایلوود همچنان با خشم همکاران‌اش و متهم شدن او به "سفید نمایی طالبان" روبه‌رو شد.

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا
ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار که آقای ایلوود هم از حزب‌اش است نیز گفته که جزئیات این حادثه را بررسی خواهد کرد.

همچنان مارک فرانسوا، نماینده حزب محافظه‌کار در کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا با اشاره به کشته شدن ۴۵۷ تن از نیروهای مسلح بریتانیا در افغانستان،گفته که از دیدن ویدیوی آقای ایلوود که رژیم طالبان را ستایش می‌کرد، مات و مبهوت شد.

او ابراز نگرانی کرده که این مسئله دیدگاه سایر اعضای کمیته تلقی نشود و خواسته تا مطمئن شود که دیدگاه به گفته او"ساده لوحانه" از جانب نخست وزیر بریتانیا نیز نبوده است.

توبیاس ایلوود از حزب محافظه‌کار که قبلاً وزیر دفاع بریتانیا بوده و اکنون به حیث رئیس کمیته دفاعی پارلمان این کشور وظیفه دارد روز دوشنبه هفته گذشته با نشر ویدیویی از ولایت هلمند افغانستان در صحفه تویترش گفته بود که شاهد تغییر مشهود در تأمین امنیت، کاهش فساد و پایان تجارت تریاک بوده است.

او که روز یکشنبه هفته روان مقاله‌ی در این مورد در روزنامه «تلگراف» منتشر کرده بود از حکومت بریتانیا خواسته بود که با طالبان تعامل دیپلوماتیک داشته و سفارت‌اش را در افغانستان بگشاید.

XS
SM
MD
LG