لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا خواهان بازگشایی سفارت بریتانیا در کابل شد


 توبیاس ایلوود، رئیس کمیتۀ دفاعی پارلمان بریتانیا
توبیاس ایلوود، رئیس کمیتۀ دفاعی پارلمان بریتانیا

در حالی که بریتانیا حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، توبیاس ایلوود، رئیس کمیتۀ دفاعی پارلمان این کشور از حکومت‌ اش خواسته تا سفارت بریتانیا را در کابل بازگشایی کند.

او که اخیراً به افغانستان رفته، در مقاله‌ٔ که به روز یکشنبه در روزنامۀ تلگراف نشرشده، نوشته که شاهد پیشرفت واقعی بوده و معتقد است که اکنون زمان آغاز گفتگو با طالبان است.

در این مقاله به نقل از توبیاس ایلوود آمده که برادرش از سوی تندروان کشته شده، اما او بدون آن که از محل کشته شدن برادرش بنویسد، افزوده که طالبان را خوش ندارد. او با این وجود تأکید کرده که برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر، تروریزم و مهاجرت‌های جمعی افغان‌ها، آنها باید با حکومت فعلی طالبان همکاری کنند.

در مقاله عضو پارلمان بریتانیا٬ افغانستان کشور امن توصیف شده است

ایلوود در این مقاله همچنان به دستاوردهای حکومت طالبان اشاره کرده و نوشته که افغانستان در حال حاضر بسیار کشور امن است، فساد اداری، کشت و قاچاق مواد مخدر در آن کاهش یافته و به گفتۀ او، رفت و آمد آزادانۀ مردم به مناطق مختلف در داخل افغانستان افزایش یافته است.

اما توبیاس ایلوود در کنار وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها، به محدودیت‌های شدید طالبان بر دختران و زنان افغان نیز اشاره کرده و گفته که نزدیک به ۹ میلیون کودک افغان به مکتب نمی‌روند، اما به گفتۀ او، تنها راه کمک به آیندۀ بهتر افغان‌ها تعامل با طالبان است.

رئیس کمیتۀ دفاعی پارلمان بریتانیا همچنان گفته که برای بهبود وضعیت در افغانستان، غربی‌ها باید یک ستراتژی عملی نیز ایجاد کنند.

اسحاق اتمرآگاه سیاسی
اسحاق اتمرآگاه سیاسی

اما اسحاق اتمر، آگاه سیاسی می‌گوید که جامعۀ جهانی نمی‌خواهد در چنین شرایط و با توجه به عملکردهای طالبان با حکومت آنان تعامل داشته باشد:

"زمینۀ تعامل بین‌المللی مساعد نیست، زیرا طالبان حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، طالبان آموزش زنان را ممنوع ساخته و محدودیت‌هایی زیادی را بر آنان وضع کرده، مشکلات دیگری وجود دارد که طالبان آن را بر مردم تحمیل کرده اند. من در حال حاضر فکر نمی‌کنم که جهانیان آماده به این باشند که طالبان را به رسمیت بشناسند، اما اینها قدم‌های است که هر کشور کوشش می‌کند در یک مقطع زمانی از طالبان به نفع خود استفاده کند."

نزدیک به دو سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری تا کنون حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

حکومت طالبان بارها در مورد تعامل با جامعۀ جهانی سخن زده، اما شرایط پیشنهادی جامعۀ جهانی برای آغاز تعاملی که شامل احترام به حقوق افغان‌ها به ویژه حقوق زنان، ایجاد حکومت همه‌شمول و مبارزۀ قاطعانه با تروریزم است، نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG